Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 15.06.2020, 06:15
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Kun se moottori pyöri akkulaturin perässä, niin se on sitten tasavirtamoottori, joita yleensä ajetaan pulssinleveysmoduloidulla (PWM) tasavirralla. Kuulemasi vinku kertoo siitä, että modulaattori toiminee ainakin jollakin lailla, mutta ei nyt jostakin syystä jaksa pyörittää moottoria. Se vinku voi muuttaa hieman nuottia, kun ruuvaa nopeussäädintä edestakaisin.

Oikeasti mittaaminen pitäisi tehdä oskilloskoopilla, jolla näkee, minkäalsia pulsseja piirikortilta tulee, mutta yleismittarillakin voi tutkia.

Yleismittarin tasajännitealueella voi mitata käytännössä vain nopeuden nolla- ja täys-asennon arvot; nolla pitäisi olla nolla volttia ja täysillä varmaankin 24 V. Migeissä on usein käytetty 24 V moottoreita. Nopeussäätimen nolla-asennossa pulsseja ei tule ja täysillä pulssit on niin leveät, että vastaa jatkuvaa virtaa.

Siinä nollan ja täyden välissä tulee sitten leveydeltään vaihtelevaa kanttiaaltoa, jota yleismittarin vaihtojännitten mittaus voi ymmärtää, tai sitten ei. Pulssien taajuus on sen verran suuri, että kaikki yleismittarit eivät osaa sitä.

Jos mittarissa on taajuuden mittaustoiminto, niin sillä voi nähdä pulssitaajuuden. Taajuuden pitäisi pysyä samana, vaikka nopeussäädintä ruuvaa.

Jos siitä johdon päästä saa mitattua edes jotakin tolkullisia arvoja, niin seuraavaksi pitäisi laittaa moottori kuormaksi johtojen päähän ja mitata moottorin rinnalta. Siinäkin voi ongelmaksi tulla korkea pulssitaajuus, mutta ainakin täysnopeudella pitäisi jotakin näkyä tasajännitepuolella. Jos mitään elon merkkejä ei havaita, voi piirikortilta olla kypsynyt modulaattorin kytkimenä toimiva mosfetti. Tai jotakin muuta. En tunne kyseistä laitetta tarkemmin.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten