Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 13.06.2020, 23:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä kysymys, mihin käyttöön, minkä koneen perään, ja paljonko pitää kestää?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Kyseessä 304 tkm ajettu Toyotan 5-vaihteinen H55F-vaihteisto, johon tarkoitus vaihtaa tiivisteet, kytkinakseli ja laakereita tarvittaessa. Kysymys on sivuakselin takalaakerin sisäkoolista, joka on kiinteä osa akselia. Laakerin rullat pyörii siis suoraan akselia vasten. Akselissa näkyy tummentuma, joka ei kuitenkaan tunnu mitenkään sormeen eikä kynteen, rullissa tuntuu pientä epätasaisuutta jos oikein kokeilee.. Mitattua en tuota kunnolla saanut, kun ei mikrometrillä mahdu tuossa mittaamaan, mutta tönäri näyttää samoja lukuja tummentuneessa kohdasta, kuin reunassakin koolia.

Laakeri vaihtuu kyllä uuteen, mutta meneekö tuo akseli tuollaisenaan? Ei viitsisi alkaa irrottamaan jos siinä vielä on kilsoja jäljellä.. Vaihtoehtoina uusi akseli tai korjausholkin työstö tuohon koolin kohtaan.

Ennen irroitusta laatikko toimi moitteitta, ei sivuääniä ym.
Siis ensimmäinen sääntö on se, että hammaspyörät pitää vaihtaa pareittain, jos pyrkii täydellisyyteen.
-Ja tämähän laatikko on kiinteillä kytkinakselin- ja sivuakselin hammaspyörillä?

Nuo kuvassa näkyvät rokonarvet sivuakselin laakeripinnassa ei ole hyvä, mutta voi toimia oikeilla öljyillä, uudella laakerilla jne toisen 300 tkm ns. tyydyttävästi. (ja pitempäänkin jos tuo laatikko on jossain hintelävääntöisessä nuhapumpussa)

Tuo laakeripinnan holkittaminen vois olla hyvä lisä; mutta nimenomaan oikein toteutettuna: Siis pitää tietää mistä tekee, ja mihin pyrkii...

Jos olis minun laatikko, ja menossa johonkin 2-2,5 tonnin käyttikseen, ja vääntöä alle 400 (500) Nm ja vuotuiset kilometrit n. 10 tkm, niin olettaisin toimivan ok. vielä 2040... käyttöohjekirjan huoltoilla?
Vastaa lainaten