Viestiketju: Grand Vitara XL-7 -05
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 22.05.2020, 20:59
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Dodiih. Nyt on Ironmanin jouset viritetty alle. Melkoinen ero oli alkuperäisissä takapään jousissa ja ironmanin jousissa. Nuo alkuperäiset jousethan eivät olleet XL-7 mallin jouset vaan perus 5-ovisen Grand Vitaran. Nyt on huomattavasti mukavampi ajella Ironmanin jousilla. Ennen tuo takapään jousitus pohjasi todella helposti. Nyt ironmanin jousilla se on pehmeämpi ajella, eikä se pohjaa. Iskareille en tehnyt mitään. Ne on alkuperäiset ja niissä on 5cm korokepalat. Ne oli sen verran hyvässä kunnossa edessä ja takana, että ihan turhaan niitä lähtisi vaihteleen. Mitä taas tulee Ironmanin jousiin niin hieman kyllä ihmettelen viimeistelyn laatua noissa. Maalaus ei ole tasainen. Osasta kohtaa paistaa rauta. Sitten siinä on sellaisia kummallisia metalliklönttejä. Aivan kuin joku olisi hitsannut niihin jotain pistehitsejä. Meinasin jos olisi vetässyt kutistesukan jousien päälle ennen asennusta. Ei ruostuisi niin helpolla. Noi on varmaan vuoden kuluttua aivan karmeen näköiset.




Ja kyllähän tuo näyttääkin ihan hyvälle. Vertailuksi vielä alkuperäinen tilanne.




Korotus on myös nyt rekisteriotteessa. M1G merkintää en saanut otteeseen. En koskaan saanut maahantuojalta mäennousu kyvystä todistusta. Toisaalta aika sama. Ei tuota tarvi tuota enempää korotella. Alkaa tuleen jo nyt rajat vastaan. Keulassa vetarin kulmat on vielä ok. Mutta jos sitä tuosta vielä korottaa niin etuperää laskettava. Perässä myös jarruletku on vielä ok, mutta lisäkorotuksella tarvii perään pidemmän jarruletkun. Panhardi menee vielä myös tuollaisena, mutta jos korottaisi lisää niin sekin pitäisi korottaa.

Epäilen myös vahvasti ettei tuossa tule toimimaan tuota nykyistä suuremmat renkaat. Kuvassa näkyvät renkaat on kokoa 235/60-18. Sit pitäisi keulassa alkaa modaamaan muoveja ja todennäköisesti perässä myös. Nyt niille ei tarvi tehdä mitään. Ironmanin jousien myötä keulassa on myös mielenkiintoinen ominaisuus. Kun kääntää rattia ääripäähän ja takaisin suoraan niin renkaat on V-mallissa. Mutta kun ajaa hieman eteenpäin tai peruuttaa niin renkaat on suorassa. Tilasin vielä yhdet camber pultit niin saa renkaita enemmän A-malliseksi ja sitä myötä pienennettyä tuota V-mallin rengasasentoa. Ei varmasti tee kovin hyvää renkaille. Kulmat on kuitenkin tällä hetkellä suikan ilmoittamien arvojen sisäpuolella.

Kokeilin myös vetää autotraileria. Uusilla jousilla vetäminen sujuu myös erittäin mallikkaasti. Perä kun ei enää pohjaa. Eikä se myöskään heilu enää puolelta toiselle, kuten teki vanhoilla jousilla.

Alkaa tuo suikan jousijumppa olemaan niin helppoa, että ei tuossa kauaa mennyt kun Ironmanin setti oli alla. Kolmisen tuntia siinä meni niin alkuperäiset jouset oli vaihdettu Ironmanin jousiin.

Ilmastoinninkin sain toimimaan. Edellinen omistaja sanoi, että kompura on rikki. No ei ollut. Se vaati vain täytön. Mutta siinä ehkä saattaa olla vuoto. Ensimmäinen testi väitti siellä olevan vuodon. Mutta se imi kuitenkin 450g tavaraa pois sieltä. Mikä taas viittaisi, ettei siellä ole vuotoa, koska edellinen omistaja sanoi 4v ajaneensa ilman ilmastointia kun se ei toiminut. Toinen testi väitti ettei vuotoa ole. Kolmas kerta väitti myös ettei vuotoa ole. Mutta auton alla kun katselee niin jakolaatikon kohdalla perään menee ilmastoinnin putket. Siinä kohtaa on hieman ilmastoinnin vihreää väriä. Eli vuoto varmaan on siinä kohtaa jos se on jossain. Toistaiseksi ilmastointi on toiminut ok. Toimii muuten suikan automaatti ilmastointi yllättävän hyvin. Se on ainakin tehokkaampi kuin Dusterin ilmastointi oli.

Viimeksi muokannut Nerd-O : 22.05.2020 21:02
Vastaa lainaten