Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
|
Luin nuo -Matti-:n vastaukset, ja lisäisin vielä epäilyksen, että aika harvassa b-kortilla ajettavassa maasturissa taka-akselin kantavuus (vakiona) riittää tuolle puomille JA sen päässä ilmassa olevan maasturin aiheuttamalle kuormitukselle.
Toki tuo puomin ja sen kuormitus taka-akselille on aika pieni kun raksi on mitoitettu suzuki 410:lle, jos verrataan sitä vinssilliseen HJ-60....
(raksin/puomin pitää olla paljon pitenpi HJ-60:llä, ja akselipainoa suuruusluokkaa yhtä paljon, kuin tuo 410 suzukin kokonaispaino.)
Toyota BJ-7? löytyy korpivaaran paperit, että taka-akselille saa reilusti lisää kantavuutta, ja myös etuakselille saa lisää kantavuutta, mutta edellytys oli muistaakseni max 80 km/h, ja kokonaispaino max 3490 kg.
On n. 20v kun metsästin noita papereita; tavoite oli katsastaa vm.-89 9-hengen BJ-75 kuorma-autoksi.
Tuo maksimi kokonaispaino torppasi muutoksen.
-> Oulussa oli tuolloin Hartikaisella "Raksi hinurina" (siis takana nostopuomi, joka nosti renkaista kulutuspinnasta keulan/perän ilmaan) Toyota Land cruiser 70 (BJ-70?), joka oli lehtijousilla, ja rakennettu lyhyt hyttisestä pick-upista.
Tuolla rekisterinumerolla selviteltiin tuota taka-akselimassaa jne.
-Raksi nosti niin paljon, että ohjattavuus kuulemma kärsi, kun eturenkaille ei riittänyt painoa....