Eikös laki vaadi ainoastaan laskennallisen mäennousukyvyn, tässä tapauksessa 30 astetta?
- Jos auto olisi etuvetoinen, joutuisit laskemaan etuakselimassoja ja kitkakertoimia, mutta nelivedon kyseessäollen et.
- Joudut laskennallisesti osoittamaan, ettei auto keuli, eli painopiste säilyy takarenkaiden kosketuspisteen etupuolella. Tämä toteutuu kaikillä järkevillä vehkeillä.
- Joudut osoittamaan, että auto pystyy pienimmällä vaihteella tuottamaan tarvittavan rengasvoiman/vedon. Tuo voima on 30 asteen mäessä tasan puolet auton painosta. Jos auton paino on 1000 kg, eli 10000N, pitää renkaisiin saada voimaa yhteensä 5000 N (sin 30ast). Tämä pitää joko itse laskea tai katsoa ajotilapiirroksesta, jos sellaisen onnistuu löytämään.
|