Viestiketju: DIY Napaportaalit
Näytä yksittäinen viesti
  #197  
Vanha 05.05.2020, 06:36
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 729
Perusasetus

Navassa oli rakenteellinen yksityiskohta, jota ei otettu riittävällä vakavuudella huomioon. Toisin sanoen suunnitteluvirhe kokonaisuudessa.

Tarina menee jotenkin niin, että päädyttiin Toyota Tacoman napoihin. Jossakin versiossa luovuttiin toisioakselin ulommasta laakerista. Se on turha, koska 10mm päässä on pyöränlaakeri, joka tukee myös toisioakselia. Kun laakeri jätettiin pois, saatiin raideleveyttä kavennettua 30mm. Navan ja toisioakselin väliin ei tule kuin stefa. Tämä vaikutti fiksulle ratkaisulle tuolloin.

Nyt kun aikaa on kulunut ja tämän kohdan rakentaminen aloitettiin törmättiin ongelmaan. Valituissa (ja jo ostetuissa) navoissa vanteen kiinnityslaippa on kiinni vain krympillä pyöränlaakerissa. Tacomassa luultavasti murros lukitsee rakenteen niin, että pyöränkiinnitys ei pääse uimaan ulos pyöränlaakerista.

Tämä kuva on navan takaa. Rakenteessa ei ole mitään, joak estäisi tuon sisimmän holkin irtoamisen. Tacoman murroksessa luultavasti kaulus, joka ottaa kiinni laakeriin sisäkooliin ja lukitsee rakenteen.


Nyt sitten kun viisastuttiin, niin Tacomaan saa myös tämmöistä napaa.

Tähän malliin on lisätty lukitusmutteri taakse, joka estää rakenteen aukeamisen.

Tämä lukituksella ollut versio olisi ollut ehkä parempi, vaikka se kasvattaa raideleveyttä 20mm. No, navat on hankittu, niin sillä mennään mitä on (ellei joku tarvitse 8kpl Tacoman napoja?) Toisioakselin rakennetta pitää muuttaa niin, että se lukitsee tuon sisimmän holkin, missä vanteen kiinnityslaippa on kiinni. Kaikessa yksinkertaisuudessa se on olake toisioakseliin. Olake tulee stefan kohdalle, mistä kyllä selvitään vaihtamalla stefa isompaan mutta. Aina tulee se mutta. Stefan toisella puolella on boksin hammasrattaan spoorit. Aikaisemmassa versiossa akselin halkaisija oli sama spoorin ja stefan kohdalta. Nyt jos siihen tulee olake, niin spoorin pitäisi loppua olakkeen reunaan. Koska spoori tehdään pyörivällä työkalulla niin sepäs ei onnistukkaan. Spoorin pään jälkeen pitäisi olla tilaa työkalun säteen verran. Nyt käy niin että jyrsin tekee pienet urat myös tiivistepintaan.

Tässä on niin paljon "liikkuvia osia" että aivan kaikkea ei osaa ottaa huomioon ensimmäiselle eikä toisellakaan kertaa. Mutta tämä tekeminen on puolet huvista, joten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Vastaa lainaten