Viestiketju: Hinauksesta.
Näytä yksittäinen viesti
  #59  
Vanha 21.04.2020, 13:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Normi hinaukset/ vinssaukset AINA tasaisella vedolla - vain silloin jos on tiedossa että vetopisteet ja auto kestää niin laadukkaalla pomppuliinalla voi toki ottaa vauhdin kanssa irti jumista. Lähtökohtaisesti yksikään henkilöauto ei sitä kestä, eikä kestä edes monen maasturinkaan vakiot vetopisteet varsinkaan ruosteisissa Suomiautoissa
Jos auto on jumissa ojassa tai vaikka jäänyt metsässä mahastaan kiinni, niin helpoiten yleensä tulee pois vetäen sinne mistä ollaan tultu. Aina se ei tietysti ole mahdollista tai järkevää, ja silloin eteenpäin tai varsinkin viistossa vedossa voimat kasvaa hyvin äkkiä varsin isoiksi. En hinaisi edes pientä henkilöautoa perusköydellä, hyvä vinssiköysi tai laadukas hinaukseen tarkoitettu vetoköysi on jo varsin luotettava. Huoltoasemien ja autotarvikeliikkeiden halvimmat hinausköydet unohtaisin myös ihan kokonaan..


Meillä töissä joudutaan välillä kaivamaan puoliperävaunut ahtaista taskuista laivankannella pois - ne on siitä veikeitä että 35 tonnia painava semi taittuu kyllä kerrasta vetomestarilla laivan kannella taskuun niin että taakse jää 5-10cm tilaa ja keulassa on 30-40cm. Mutta vaikka vetäisit sitä pois tismalleen samoja jälkiä niin ei sitten välttämättä lähdekään ulos vaan perse valuu viereisen kaistan semiin kiinni
Niitä sitten avitetaan rungon takaosan surrauslenkeistä (millä semi surrataan kanteen, ei suinkaan kuormansidontapisteistä) toisella vetomestarilla sivulle 20t SWL:n ketjuilla että saa "talutettua" kärryn poikittain kolosta ulos. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun on pettänyt joko ketju, vetolenkki tai semin runko... Nämä siis vedetään tasaisella vedolla neliveto päällä, 10-15 tonnin painoon asti tulee ihan kivasti, sen jälkeen ei ihan niinkään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten