Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Tuollaisia paneeleita ostin viimevuonna muistaakseni 22 kpl:
https://www.electrotori.net/product/...merisolar-285w
Pitkäperjantai tais olla eka kun systeemi koko päivän päällä.
Saatan ostaa laatikollisen lisää jotain uudempaa kun olen ensin syvällisemmin perillä verkkoinvertterin mahdollisuuksista ja aiemmat keinot on myös käytettävissä. Akkutouhu on nyt pienemmässä osassa ja myöhemmin voin palata siihenkin jos tulee hyviä ideoita.
.................................................. .......................
Sähkön myynnistä sen verta, että se spot hinta parempi aurinkoiseen aikaan, mutta sana myynti hämää koska teknisistä syistä koko verkko on yhteistä. Ajateltavissa niin, että paikallinen tuotanto parantaa yhteistä verkkoa.
Jos ajateltaisiin, että oikeasti saatas isolla akulla olevat sähköautot alle, ei ehkä liittymän muutto 63 ampeeriseksi olisi hullumpi, jotta saa ladattua kohtuuajassa vaikka 100 kilowattitunnin akun.
|
Ensiksi tuosta spot- hinnasta:
Joskus on halvenpi aurinkoiseen aikaan, mutta kalleimmillaan on talvella pakkasella maanantaiaamuna klo 7.
Ja sitten noista 22 kpl 285w paneelista:
Miten olet sijoittanut/ryhmitellyt? käyttöjännite näyttää olevan n.32v
Jos minulla olisi tilaa, niin laittaisin nuo 2(4) paneelin ryhmiin(jos invertterille kelpaa 64volttia (128volttia)) Ja suuntaisin nuo siten, että ensimmäinen pari olisi itään, kesällä jopa koilliseen, ja vastaavasti viimmeinen pari länteen/luoteeseen, loput sitten ehkä suoraa etelään.
Tuolla tavalla kokonaistuotanto kärsii, mutta sähköä saadaan kuitenkin aikaisemmin aamusta, myöhäisempään iltaan.
Tuolla vähennetään tarvetta ostaa sähköä, sillä ostohinta on pahimmillaan moninkertainen myyntihintaan verrattuna.
MIssä nämä paneelit on; siis paljonko sähkön siirron hinta on?
Ja kerroit, että joskus ehkä muuttaisit liittymän 63A liittymäksi:
Jo pelkästään tuon liittymän korkeammalla vuosimaksulla ostaa aika paljon bensaa/dieseliä.....
Jos hankit sähköauton, jolla ajaa täydellä akulla yli? 500km, niin monestikko tuommoisia ajosuoritteita tulee peräkkäisinä päivinä? Siis vaikka normaali 3x25 liittymä, niin sähköautoa voi yleensä huoletta ladata vajaalla 10 kW teholla, siis 100 kWh tulee ladattua n. 12 tunnissa?
Helppona nyrkkisääntönä noilla kiinteillä kotilatureilla on: että minuutin latauksella pääsee kilometrin.
ja normaaliin schuko pistorasiaan kytkettävällä laturilla saa tunnissa 20 km matkalle sähköt. (Vahvasti Yleistäen)
Ja sitten se harhaluulo, että 70 kw laturi on 10x nopeampi, siis lataa 1/10 ajassa tyhjän akun täyteen, ei pidä paikkaansa; koska isoilla lataustehoilla latausta joudutaan rajoittamaan latauksen loppupäässä huomattavasti aikaisemmin, kuin 7kW laturilla. (No, jos akulla pääsee yli 500 km, niin pitänee olla niin iso akku, että tuo 70 kW laturi ei ole enää pikalaturi)