Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 23.03.2020, 11:31
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuo turbon ahtopaineputken irroittaminen saa aikaan sen, että ahtimella ei ole vastapainetta.
Siis onko riski, että ahdin ottaa kierroksia liikaa, JOS kiihdyttää kaasu pohjassa?
Ainakin henkilöautoissa on sattunut turbovaurioita, kun ahtopaineletku on irronnut kiihdytettäessä. (mm. minun 2,3 td Mitsu galant, vm. 81 turbo alkoi vislaamaan enemmän, kun ahtopaine letku irtosi, toki oli aika reilusti "ruuvattu")

Minä ottasin tuon syöttöpumpulle menevän ahtopaineen tunnustelun letkun irti, ja jos hukkaportillinen ahdin, niin ehkä jumittasin hukkaportin auki.

Mutta nuo rivipumput luonteeltaan sellaisia, että en usko että tulee mitään ongelmia, vaikka vaihdat tuon turbottoman yläkerran. (vanha Kansi ahdistaa varmaan aika paljon, verrattuna tuohon 366 kanteen, mutta yleensä rivipumppua saa säädettyä niin pienelle kuin haluaa... Ja päästöjähän ei mitata, toki ei varmaan saa savuta aivan älyttömästi)

Tuon mukaan: https://barringtondieselclub.co.za/mercedes/366.html
366 turbottomassa on 134 hv/2800; 408 Nm/1400rpm, ja menisi mahdollisesti muutoskatsastuksella?
Ja 366 turbossa 168 hv/2600; 560Nm/1450rpm
Väännöt/tehot ilmoitettu mielenkiintoisiksi; siis turbossa max teho alemmilla kierroksilla kuin vaparissa; toki näin yleensä muissakin. Ja max vääntö isommilla kierroksilla, kuin vaparissa.
Ja se, että vääntö kasvaa turbolla n. 37%, mutta teho "vain" n. 25% viittaa siihen, että aika maltillisesti ahtopaineita, veikkaisin jotain suuruusluokkaa 0,7kg

Olisko sittenkin helpompi vaihtaa pakosarja vaparista/tehdä uusi pakoputki pakosarjasta alkaen? toki noita ahtimia on poistettu poistamalla ahtimen runko osa kompressoreineen, ja korvaamalla se rautaisella levyllä....

Tuo mogin konehuone on varmaan aika suuri ongelma, nimenomaan tuon kuskin puolen tilanpuutteen vuoksi... voiko konetta kääntää pikkasen etupäästä vänkärinpuolelle? jos taka kardaaninputken paikka pysyy paikallaan, niin akseligeometria ei muutu, ja etukardaanin pieni siirtyminen ei varmaan käytännössä haittaa?

Eipä tullut noita ahtimen ylikierroksia ajateltua, kai siinä riski on. Om366 koneen alkuperäinen ahdin on ilman hukkaporttia joten se ottaa kierroksia sen mukaan mitä kaasua virtaa. Pitänee unohtaa se testi ettei ahdin hajoa + minun tuurilla ne romut lentää vielä koneeseen vaikka ei putken pätkä olisikaan paikallaan.

En olisi kannen ahdistamisesta niinkään varma. Ainakin venttiilit ovat varaosanumeroitten perusteella saman kokoisia 44/36mm, eipä se nyt tietysti kaikkea kerro.

Ahtopaineen on mielestäni pakko olla hyvin alhainen kun puhutaan noin pienestä teho erosta vapari vs ahdettu.

Tuntuisi että helpointa on ottaa se kansi + imusarja (joka on osa venttiilikoppaa) + pakosarja OM352 vaparista ja lohko ja syöttöpumppu OM366A:sta. Siitä pakosarjasta tekee sitten ahtimelle menevän putken. Ahdin on sijoitettava kopin alle tai kopin taakse. Vähän siinä tulee matkaa mutta liekö merkitystä koska ei tämä nyt mikään kilpa-auto ole.

Konehuone on ahdas eikä konetta pysty mihinkään suuntaa kääntämään, vaikka pystyisi niin se ottaisi heti koppiin kiinni.

Tällöin muutoskatsastuskin voisi mennä helpoiten koska voisi kuvitella että tässä on tehty tällöin pelkkä ahtimen lisäys jolloin tekniikka vastaisi OM352A konetta jossa 136hp. Tällaisia malleja on tietääkseni tehty Unimog 416 mallia.
Vastaa lainaten