Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 16.03.2020, 00:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Välijäähdyttimen koko on lähes aina kompromissi?


Mitä suurempi putkiston ja välijäähdyttimen tilavuus on, sitä enemmän ns. Turboviivettä.
Manuaalilaatikkoisessa yleensä isompi ongelma, kuin automaattilaatikollisissa; ja esim. veneiden turbodieseleissä ei ole mainittavaa haittaa, vaikka olisi 100 kertainen....

Siis kun kaasua käytetään ylhäällä vaihdetta vaihdettaessa, ahtopaineet laskee, ja mitä suuremmat putket/cooleri, sitä hitaammin ahtopaineet nousee....
Tuossa ahtopaineiden "palautumisessa" huomattavasti eroa, onko bensa vai diesel; toki siinäkin isoja eroja eri kokoonpanoissa.


Jos käyttöauto, ja varsinkin pienikulutuksinen, niin talvikäytössä nestekiertoinen välijäähdytin voi olla yllättävän mukava:
Nestekierron voi pysäyttää, siis välijäähdytin ei toimi, kun ajetaan hitaasti/varovasti; näin moottorin lämpö ei karkaa välijäähdyttimen kautta harakoille.

Tuossa omassa "katumaasturissa" (Audi A3 96 kW tdi) tuota välijäähdytintä ei tarvitsisi "pitää päällä" kuin vajaa prosentti ajasta? (Lukuarvot NOIN- arvoja, ja vielä ulkomuistista )

-> siis jos ajatellaan, että esim. välijäähdytintä tarvitaan VAIN tehoilla, jotka on suuruusluokkaa puolet maksimitehosta?
Ja perinteisesti dieselin hyötysuhde on SUURUUSLUOKKAA 200 g/kWh

-> jos 100 km/h nopeudella dieseliä kuluisi 5 Kg (6 litraa) tunnissa , niin tehoa moottorista otetaan noin 25 kW.

-> jos nopeus on vaikka vain 20 km/h pienempi, siis 80 km/h, ja kulutus pienenee 10% (l/100km); niin tehontarve tippuu reilusti alle 20 kW

-> monesti käynyt mielessä, että vaihtaisin tuon ilmasta-ilmaan välijäähdyttimen ilmasta veteen (ja vedestä ilmaan, esim. alkuperäisellä coolerilla) jäähdyttimeksi, ja kiertovesipumpun ohjaus kaasupolkimen asennolla ja lämpötilalla (kaasu pohjassa: aina käy, osakaasulla imuilman lämpötila käynnistää myös)

Kuten tuossa Sisu2:n videossa näkyy, varsinkin pikaisissa "nykäisyissä" siis esim. rekan ohitukseen lähdössä, tuo vesi- cooleri on aika hyvä.
Paljonkohan tuossa on nestetilavuus? entä minkä tehoinen kiertovesipumppu?

Ja jos haluaa "kikkailla", niin ilmastoinnin kompuran voi järkätä jäähdyttämään nestekierron paluunestettä välijäähdyttimelle; siis ilmastoinnin kompressori jäädyttää etukäteen esim. laimeaa glygoli/vesiseosta, jota ohjataan coolerille, kun tarvitaan maksimaalista jäähdytystä.
Dieseleissä ei varmaan ns. elintärkeä, mutta bensakoneissa voi maksaa vaivan?

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 16.03.2020 00:16
Vastaa lainaten