Olin 90-luvun alussa paperitehtaassa töisissä. Samaan firmaan kuului myös saha. Siellä oli trukkeinen Kalmar ja pari Valmettia. Nostokyvyltään taisivat olla 16 tonnia?
Kerran toisesta Valmetista repesi akseliputki, pyörän navan vierestä. Toinen paripyörä oli reilusti kallellaan. Mulla sopi sormet repeämästä sisälle. Kuski ajoi trukin muutaman kilometrin verstaalle. Hiukan oli pyörännapa kuuma. Paikallinen teräsrakennus/konepaja/korjaamo haki akselin trukin alta pois, hitsasi sen ja laittoi takaisin. Sahan kuskit ponnistivat etuakselia, nostivat niin ison taakan että takarenkaat olivat metriä korkealla. Siitä vielä renkuttivat edes-taas, ja näyttivät peukaloa. Niin kauan kuin olin siellä töissä, niin hitsaus kesti, enkä jälkeenpäinkään siitä mitään kuullut.
Seuraavaksi (muistaakseni) samasta trukista meni toinen piikki tyvestä poikki. En muista piikkien pituutta, pirun pitkät, ja noin 20 cm leveät. Taas kävi sama paja hakemassa piikit. Omistaja jutteli, kuinka paljon pitää piikeille ottaa "ennakkoa" ennen hitsausta. Taisi hänen mukaan piikkien kärki nousta hitsauksessa puoli metriä? Heillä oli oikein laskenta taulukkokin hommaan. Puolen viikon jälkeen piikit tulivat takaisin. Hieman hullut sahan kuskit taas ponnistivat piikkejä. Perä keikkui jälleen ilmassa kun revittiin sen mikä koneet antoivat. Tämäkin kesti, enkä siitäkään kuullut mitään, vaikka baarissa ex-työkavereiden kanssa muutaman kerran keskikaljaa ryystettiin, samalla "koneita korjaten".
|