Kaksi uutta olisi hyvä kompromissi? 4 uutta paras?
Minkä ikäinen HJ-60?
-Siis Vanhimmat, vm. n.-80--82 on puolikevennetyllä, kitkalukottomalla taka-akselilla.
-Sitten n.-82--87 on täyskevennetyllä kitkalukollisella (LSD) takaperällä. (takapyörän napa tulee vanteesta läpi, ja siinä on vetoakseli 6 kpl 12mm kannalla olevalla mutterilla kiinni.)
-Uusimmat on kytkettävillä, 100% lukoilla.
Jos kitkalukollinen, niin takapyörien pitää olla yhtä isot; kitkalukko kärsii huomattavasti matka-ajossa, jos renkailla on sentti-pari senttiä korkeuseroa.
Ja renkaat pitäisi olla muutenkin samanlaiset/-kuntoiset samalla akselilla.(joskus jopa katsastusmiehet antaa palautetta)
Kuinka vanhoja nuo 3 jäljelle jäänyttä on? Jos ikää on esim. 5-7 vuotta, ja ajat niillä myös talvella, niin ikä on tehnyt niistä liukkaat.
Osta 4 uutta rengasta (ja lukkomutterit), niin silloin ei tarvitse miettiä renkaita muutamaan vuoteen, ja myy nuo vanhat renkaat vararenkaiksi tms.
Ja sitten tuo kestävyys/ajettavuus:
Jos ajat jäykällä nelivedolla liukkaalla rengassarjalla, jossa yksi rengas esim. 2 cm suurempi, niin se käytännössä pakottaa itsensä pikkuisen jarruttamaan (siis luistamaan) tai muut 3 rengasta sutimaan pikkuisen: ja tämä kuluttaa renkaita pikkuisen normaalia enemmän...
Suurin ero on ääritilanteissa: Yhdessä uudessa renkaassa on hyvä pito verrattuna noihin muihin, ja se pyörii """ Liian nopeasti( siis kun halkaisija on isompi)"""
Jos etuakselilla eri korkuiset renkaat, niin jäykällä nelivedolla pyrkii puoltamaan.
Toki aina renkaat vedättäessä "sutii" samoin kuin jarruttaissa "luistaa", ja jos kulutuspintaa on lähtenyt sen verran, että uuden halkaisija on 83 cm, ja vanhan 82 cm, niin halkaisijan ero on reilu prosentti, ja kun on korkeampi kulutuspinta ja tuoreempi/joustavampi kumi, niin se antaa pikkuisen anteeksi?
Voimansiirron kestävyyteen:
Jos käytät nelivetoa peräkärryn peruutteluun soralla, niin oletettavasti et peruuta suoraan taaksepäin?
Ja kun jäykällä nelivedolla ajetaan/peruutetaan kaartaen, niin aina joku rengas joutuu "sutimaan", ja silloin tuolla noin reilun prosentin halkaisijaerolla tuo sutiminen voi kasvaa, tai jäädä lähes kokonaan pois.... siis ei mitään merkitystä kestävyyteen.
Minä olen ohjeistanut huomattavan monelle BJ-, HJ-, LJ- ja Hilux kuskille, että pitävällä pinnalla kannattaa ajaa napalukot auki, ja nopella takavedolla.
JA kun pitää ajaa-/peruuttaa varovasti, niin (napalukot edelleen auki) Hidas neliveto päälle jakolaatikosta.
-> tuolloin auto on edelleen takavetoinen, kun napalukot auki-, mutta hidaspuoli vähentää nopeutta ja ennen kaikkea kytkimen luistattamista/kulumista. (valistunut arvaus: kytkimen kuluminen tipahtaa 1/10 osaan) Toki, jos alkaa sutimaan, niin napalukot kiinni.
|