Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 19.02.2020, 09:57
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Perjantai

Aamulla leirin ympäristö paljastui talon raunioksi ja pihapiiristä löytyi myös kellari.





Aamunuotiolla


Disco hieman kärsineenä


Tonin tekemä planar loota




Lassen ikkuna korjattiin plexillä kun LukkoArilla sattui sellaista olevan matkassa.



Jesarilla kiinni


Ilkan puskurikin suoristettiin




Muut lähti Mertjärven kierrolle mutta itse suunnittelin ajamaan vastaan toiselle puolelle. Lähdin kiertämään idästä Kirvun kautta.
Lenkkiä tulisi noin 28Km. Toinen vaihtoehto olisi ollut Jääsken kautta mutta eroa olisi ollut vain noin 5km ja Kirvun kautta oli jotain nähtävää.

Camping Lietlahti. Jonkinlainen leirikeskus lähinnä kai kiipeilijöille.





Saavuin Kirvun vanhan huopatehtaan raunioille ja siellä se piippu on vieläkin pystyssä. Joen ylittävä silta oli jo hieman aikansa eläneen näköinen mutta vahva silti.



Maamäessä tuli vastaan joen ylitys jossa myös hieman huonon näköinen silta. Ylittäessä tajusin että vieressä oli kahluupaikka jossa kova kivinen pohja.
Sitä oli joskus 15v sitten ajettu ja monesti olin muistellut missähän sekin paikka on.



Kirvussa bongasin ekana venäläisen muistomerkin ja sitten Kirvun kirkon.



Pysähdyin kirkolle ja kävin katsomaa sankarivainaja muistomerkkiä.





Tämä puu on varmaan nähnyt kaikki vaiheet.











Kirvun jälkeen ajoin Vehkapään kautta mertjärven alapuolelle ja ajoin reitille vastaan. Hauskaa oli että kuulin lähes koko ajan LA:sta muiden jutut.
Odotellessa etsin sopivan kinkaman ja väännätin auton maksimijoustoon.



On droppia melkosesti


Merkkasin puskurinpään ongelmakohdat, tunkkasin auton ilmaan ja rälläköin puskureista siivut pois. Uusi testi ja vaikutti aika hyvältä, mitään kohtalokasta koskestusta ei enää pääsisi tapahtumaan.
Sisälokarin hankauksesta en tiedä mutta vaikutti ettei ainakaan rajusti ota kiinni.





Ajelin kaikki lähellä olevat hiekkatiet läpi mutta ne veivät vain kääntöpaikoille joista tosin lähti koneuria joka suuntaan.
Sitten lähdin rohkeasti ajamaan reittiä eteenpäin koska jälkin menikin eri suuntaan kuin viimeksi oli ajettu.
Pääsin ison kallion viereen jossa oli rauniot. Raunion ja kallion vierestä meni hieman ylämäkeen reitti joka kääntyi vasemmalle.
En päässyt millään siitä ylös kun keskitasuri ei ollut lukossa. Aina kun pääsin melkein ylös alkoi vain toinen pää sutimaan.







Onneksi raunion alta meni reitti josta pääsin hieman eteenpäin. Päätin kuitenkin jäädä rauniolle odottamaan. Länkystä kuului sellaista että Samun Suzuki oli kaatununut ojaa kyljelleen.
Siinä rytäkässä oli hajonnut mm. kaikki sivulasit ja paperit passia myöten märkinä. Kyseinen joki on itseasiassa kavasinlammesta Metjärveen laskeva puro joka mainitaa tuossa aikasemmassa sotakertomuksessa. Korjailin aikani kuluksi vuotavaa painesäiliön letkua. Sähkösolenoidissa oli myös outo vuoto jota en paikallistanut. Venttiiliä kääntämällä tuntui helpottavan mutta mikään letkulähtö ei tuntunut vuotavan erikseen. Tämä pitää muistaa korjata. Onneksi takalukko ei vaadi painetta kuin kytkennässä tai poiskytkennässä.
Lopulta ensimmäiset autot saapuivat pätkältä ja päätettiin pitää ruokatauko. Simpan vinssi oli lakannut toimimasta ja siitä oli ollut jo puhetta edellisenä iltana että vinssi on voimaton. BOW 2 moottori purettiin niityllä irti ja
herkisteltiin kuntoon. Laakerit rasvattiin ja vinssi kasattiin jonka jälkeen se taas toimi. En tiedä missä vika oli ellei sitten laakerin olleet hirttäneet kiinni.

Lisää lasivammaisia suzukeita.




Ruokailun jälkeen lähdettiin kohti Paalijärveä ja Tempokeskusta. Siellä
oli vähemmän ajettu pienen suon ylitys lenkki joka päättyi lähteenmäki nimisen talon raunioille. Muut lähti pätkälle itse kiersin 11 Km lenkin Paalijärven ympäri. Pysäköin pätkän loppuun, laitoin kiinanwebaston jauhamaan ja kuuntelin länkystä letkan etenemisestä. Sieltä oli löytynyt tosi märkä niitty jota joutui kiertämään ja korkean mäen ylitys. Reitissä kesti ensimmäisiltä noin neljä tuntia jonka jälkeen lähdettiin pienellä porukalla pystyttämään leiriä Tempon Keskonen nimisen lammen rantaan. Osa porukasta jäi reitin loppuun odottamaan jos perässä tulijat tarvitsee apua. Isosta kissasta oli ilmeisesti etulukko ja vinssi rikki. Terolla oli latausongelmia Volvossa. Keskos-leirissä etsin autolle hyvän paikan ja Samulta pullotunkki lainaan. Roopelta pressu ja auton alle ihmettelemään. Tunkille etsin pölliä alle mutta kun sopivaa ei löytynyt niin sellaisena sai toimia 7.62 cal ammuslaatikko. Pohjapanssarin neljä ja laatikon kannakkeen kahdeksan pulttia auki ja tunkilla jakis niin alas kuin meni. Nyt lukon moottoriin pääsi jo käsiksi. Irrotin lukon moottorin kolme pulttia mutta neljättä en paikallistanut. Epäilin että neljäskin on mutta en vaan löytänyt sitä. Koputtelin kuitenkin kylkeen varovasti jos vaikka kuori jo liikuisi. Sitten kuului kloks ja arvelin että lukko kytkeytyi. Varmistin asian laittamalla virrat päälle ja kojelautaan syttyikin oranssi keskitasurin lukon merkkivalo. Samalla huomasin että lukon huohotusletku oli haljennut ja irti. Siinä voi olla syy miksi jumittaa, mennyt varmaan kosteutta siitä sisään. Korjasin letkun ja niputin auton. Jätin lukon moottorin piuhan irti ettei lukko lähde pois päältä kun siirttä nopealle alueelle. Pelkäsin että jos ei kytkeydykkään takaisin ilman kommervenkkejä.
Kaikki saapuivat lopulta leiriin, oli ollut melkoisen paha pätkä. Siitä kieli se että defen etulukko ja vinssi olivat rikki. Remontin jälkeen paistelin iltapalaksi lettuja jossa oli sisällä jonkilaista lihaa. Maistui aivan kuin siällä olisi ollut maksalaatikkoa. Nuotiolla Kimmo tarjoili suklaashotteja eli suklaapupuista baileysiä kermavaahdolla. Taas meni nuotiolla aamun tunneille mutta hyvin sitten nukuttikin.

Vastaa lainaten