Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Itse olen monesti pohtinut noita arvoja; siis paljonko sisältä otettava (usein katon rajasta) otettava ilma jäähtyy lämmönvaihtimessa?
Ja paljonko ulkoilma lämpenee lämmönvaihtimessa?
Teillä näkyy olevan ulkoilman lämpötila 0c ja +4c astetta, joten kennon jäätymiseltä suojaava sähkövastus ei pitäisi olla päällä.
Onko teillä käsitystä, paljonko ilmanvaihtokone kondensoi kosteuutta? siis siitä poistoputkesta valuvan veden määrää? oletetaan nollaksi, koska jostain jäänyt käsitys että ilmanvaihto huomattavan tehokas, ollakseen jatkuvasti päällä?
JiiPee:
Ymmärsinkö oikein, että sinun tallissa nuo arvot olivat:
- ulkoa tuleva ilma lämpeni 12 astetta, ja poistoilma jäähtyi 6 astetta?
|
Juu, kyllä päättelit lämpötilalukemista erot oikein. Kanavia mittaavat anturit on koneen ympäristössä ja ulkoilmaa mitataan lähinnä pohjoista kohti olevalta seinältä. PT-100 sauva-anturit on kytketty 4-20 mA virtasilmukkalähettimiin. Silmukkavirta muutetaan jännitetiedoksi logiikan vieressä vastuksessa ja logiikka mittaa jännitettä A/D-muuntimella. Varmistin anturi/lähetin-parien kalibroinnin 0 °C ja 100 °C lämpötiloissa; ei ollut säätötarvetta offset- ja gain-arvoissa.
Tila on n. 5 metriä korkea. Noin 4x4 metriä kooltaan oleva 2-lehtinen pääovi vuotaa kyllä ilmaa jonkin verran, kun ei ole vielä mitään tiivisteitä siinä ja on hieman hitsaamisen aiheuttamaa käyrää pitkissä sivuissa. Varmasti se vaikuttaa oman osansa ilmanvaihtoon.
IV-koneessa ei ole jäätymisen estävää lämmitystä ollut koskaan. Tuloilman jälkilämmitykseen siinä on sähkövastus, mutta sitä ei ole enää tallikäytössä kytketty. Vakiona ollut jäteilman alalämpöä vahtiva termostaatti on käytössä, eli katkaisee tulopuhaltimen, jos jäteilman lämpötila menee alle asetetun rajan. Kondenssia ei ole muodostunut koneeseen.