Yli vuosikymmen sitten Bj45 pick-upin 3B-moottorin turbotin, ajatuksena oli just ettei luotettavuus saisi kärsiä. Turbotuksen jälkeen ero oli kuin eri autolla ajaisi. Työmatkaa oli siihen aikaan yli 50 km mäkistä Pohjois-Karjalaista vaaramaisemaa. Aiemmin Cruiseri "haistoi" jokaisen mäen ja kolmosta sai pistää silmään herkästi, turbotuksen jälkeen kaikki reitin mäet sai työntää menemään nelonen silmässä ja kuunnella samalla vaimeaa vinkumisen voimistumista kun pedaalia painoi syvemmälle

Turbona oli Holsetin HX30, ahtoja n. 0,7 bar. Kulutuskin tippui vajaan litran sataselle. Tosin en itse ajellut autolla montaa kuukautta, kun se meni uudelle omistajalle.. Joten luotettavuus jäi itsellä testaamatta, mutta käsittääkseni tuo edelleen turbotettuna on liikenteessä.
Nyt jos tuon tekisin, asemoisin turbon korkeammalle, olisi helpompi rakentaa putkitus ilmansuodattimelle ja moottorin suuntaan. pakosarjan tekeminenhän tuossa on suurin homma, mutta tuota alkuperäistä pakosarjaakin voi hyödyntää kääntämällä sen toisinpäin, jos vaan 75-sarjalaisessa turbo mahtuu siihen päälle, voi tehdä tiukkaa?
Muutamia kuvia aiheesta.
https://slck.net/galleria/main.php?g2_itemId=21010