Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OnOff
Kun jakis on pikkupuolella kokonaisvälitys PTO -> kardaani tuntuu olevan n. 1:2,5, joten jos hydraulimoottori vääntäisi tuon n. 150Nm , niin kardaanillla olisi vajaa 400Nm. Tämä vastaa tilannetta että manuaalilaatikon 1. (olisko jotai 1:4,5) ja pikkupuoli (1:2) -> kampiakselilla ~45Nm.
Mitähän sitä todellisissa ajotilanteissa tarvitaan..?
Liikkuisikohan maasturi sillä esim. suohiippailut? Kivikkokikkailussa ei ehkä enää toimi....
|
No joku 150Nm vastaa hiukan vanhemman vapari hlö-autokoneen vääntöjä. Ykköset vaikka 3:1, niin siinä välissä teoriassa 450Nm ja perä sitten mukaan vaikkapa 4:1, niin vetarilla teoriassa 1800Nm. Ja maantievauhdissa suoralla välityksellä 1:1 se 600Nm vetarilla.
Jotain karkeaa vertailupohjaa.
Kyllä se liikkuu noin mutta ei ehkä kovin suuria esteitä ylitellä kuitenkaan, se laitteen painohan paljon ratkaisee, varsinkin nousuissa.
Tietysti se perä vaikuttaa, jos kardaanilla on 400Nm, niin ei kai se hirveästi jollekin suzukille häviä...