Viestiketju: PTO voiman kesto
Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 22.01.2020, 00:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yleisellä tasolla:


Ei kokemusta k.o jakolaatikosta taikka -ulosotosta...
Minkä painoinen auto, mikä perävälitys ja mitkä renkaat?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OnOff Näytä viesti
Kiitos! Tuo Muncien manuallihan on just se mitä kaipasin. Jos se on tuo SG, niin sillehän annetaan 123Nm jatkuvaa, 176Nm hetkellinen.

Ajatusleikkinä on toteuttaa hydrostaattinen ryömintävaihde pyörittämällä jakolaatikkoa (päälaatikko vapaalla) PTO:sta hydraulimoottorilla.

Kun jakis on pikkupuolella kokonaisvälitys PTO -> kardaani tuntuu olevan n. 1:2,5, joten jos hydraulimoottori vääntäisi tuon n. 150Nm , niin kardaanillla olisi vajaa 400Nm. Tämä vastaa tilannetta että manuaalilaatikon 1. (olisko jotai 1:4,5) ja pikkupuoli (1:2) -> kampiakselilla ~45Nm.
Mitähän sitä todellisissa ajotilanteissa tarvitaan..?
Liikkuisikohan maasturi sillä esim. suohiippailut? Kivikkokikkailussa ei ehkä enää toimi....
Nuo ulosoton momentit on oma lukunsa; siis jos on ilmoitettu(?) jatkuva väännön kesto 123 Nm, niin (minusta-) pitäisi ilmoittaa kierrosluku- ja jopa käyttötunnit ja huoltoväli?

Minkä kokoisia nuo hammaspyörät on? ja ulostuloakseli?

Tuon 123 Nm mukaan voit mielestäni suunnitella, ja jos se jakolaatikon ulostuloakseli on ""riittävän"" järeä (hyvä kysymys) niin "tuplat hetkellisesti" ei ole paha?, JOS nykyaikaiset öljyt on alle 100(120 tms) C-astetta, ja pyörimisnopeus pieni. (vaatinee öljynjäähdytyksen esim. ohjaustehostimen pumpulla syylärin edessä olevan kennon kautta, jos vedätetään "pitempään") ????

Ja jos "tyypillisen maasturin ominaisuudet, niin riittänee suo hiippailuun"?



Taustaa: Noista -70 luvun Toyota BJ-4x autoista, 80 Hv / n. 190 Nm pyöritettiin paineilmakompressoria päävaihteiston kautta 3. vaihteella taikka pienemmällä, tuon alkuperäisen ulosoton kautta (jakolaatikon hidas/nopea ei vaikuta ulosoton pyörintänopeuteen) ja....

Ja tuo vaihteisto; ja varsinkin ulosotto ei kestänyt tuota jatkuvaa ison paineilmakompuran pyöritystä; siis käytettiin paineilma porien- ja poravaunujen paineilman tuottajana.

Yksi vanha Porari/Panostaja kertoi, että vakiona meinasi "paineet pudota-" , kun kiireempi.... (toyotan syöttö-) pumpusta jousta venyttämällä sai lisää.... ja se, että varsinkin jakolaatikko käy niin kuumana, että vesi kiehuu joko "normaalisti" taikka "hätäisesti"

Jakolaatikoita ja ulosottoja piti korjata huomattavan usein, en muista että oliko vuosittain.... toki "pyörivat" 7+ tuntia päivassä?

Jo -70 luvulla nuo ulosoton pyörittämät kompurat siirtyi jakolaatikon "päähän", siis päälaatikon ulostuloakselille. (taikka kardaaniin..)

ja -70 luvun jakolaatikon öljyt oli jotain kuraa, verrattuna -20 luvun öljyihin.
Vastaa lainaten