Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 19.12.2019, 17:34
Malamuutti Malamuutti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.12.19
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Noista autoista olen omistanut kaikki muut paitsi x-trailin. Sellaisella on kyllä ajeltu, enkä pitänyt siitä kun sen nokkapellin yli ei tahdo nähdä. Se blokkaa todella hyvin näkyvyyden eteen.

Mutta Pajerot on aika iäkkäitä, kalliit verot ja kuluttaa paljon. Tuohon hommaan en sitä ostaisi.

Cherokeet on läpimätiä, epäluotettavia (kuten kaikki jenkit), syö valtavasti polttoainetta ja kalliit verot. En sellaistakaan ottaisi.

Joten oikea valinta käydään Grand Vitaran ja Dusterin välillä. Sekin on helppo valinta. Jos haluat päästä todella vaikeisiin paikkoihin niin valinta on Grand Vitara. 3" jousikorotussetti maksaa joku 600€. Alle mahtuu pyöriin 225/75-16 renkaat. Mulla tuo setti toi n.43cm maavaraa Eteni aika hyvin maastossa tuolla setillä. Maavaraakin oli jo sen verran, ettei ihan kaikkia kiviä tarvinnut väistellä. Perään saa erilaisia lukkoja jos niin haluaa. Pohja on todella helppo suojaa kun kaikki menee runkopalkkien sisällä. Keulaan saa valmiita vinssipetejä. Offipalikkaa on reilusti tarjolla. Koneeksi ottaisin dieselin. Ihan vaan siksi kun siinä on järkevä kulutus. Vuosimalli tais olla 2003 -> kun saa psa HDI dieseliä. Kuulemma se 8v moottori on parempi kuin 16v. Tuo 16v motti tais tulla 2004-2005? Mulla oli tuo 16v motti. Ei mitään huonoa sanottavaa. Se meni yllättävän pienellä. Bonuksena purkaamot on varmaan täynnä vanhoja xsaroja, c5:sia, sekä 306 ja 406 pögöjä mistä tuo sama motti voi löytyä. Ruoste noissa voi olla ongelma. Mulla oli XL-7 malli mikä oli aivan läpimätä. Oli vain 200tkm ajettu. Vaihdoin sen vuotta tuoreempaan 300tkm ajettuun, mikä ei ollut mätä mistään. Tuo 2005 malli on muuten facelift malli. Sisusta on paljon paremman näköistä.

Duster on parempi peli ajella maantiellä. Lisäksi se menee pienemmällä ja siinä on pienimmät verot jos ottaa dieselin. Korottaminen on edullista. +30mm korotussetti maksaa sellainen 140e ja korotus tapahtuu jousilla. Itselle ostin tuollaisen setin viime viikolla ja se maksoi 75e. Alkuperäinen rengaskoko 225/65-16 ja suurin mahdollinen rengas 225/70-16, ellet ala sitten modailemaan keulasta pyöränaukkoja. Eli korotuksen suhteen aika onneton esitys. Tuohon on kyllä saatavilla ihan 3" settejäkin jos haluaa. Mut ne on aika paljon arvokkaampia. Pohja on huonosti suojattu vakiona. Sinne saa kaikenlaista panssaria ostettua. Ei hajuakaan miten ne asennellaan sinne? Varmaan hitsaamalla pohjaan? Kohtuu hyvin se silti maastossa etenee. Akselilukkoja korvaa luistonesto, joka toimii kohtuu hyvin. En ole kaivannut lukkoja, toisin kuin grand vitaraan kaipasi perään lukkoa. Toki sinne minne Vitaralla mentiin niin Dusterilla ei ole sinne asiaa Dusterin varaosat halpoja. Siihenkin yllättäen saa kaikenlaista offipalikkaa jos haluaa. Suikkelin ongelma on varmasti ruoste. Dusterin ongelma se ei ole. Mulla ei aikaan tuo ole mihinkään ruostunut vaikka onkin kohta 10v vanha. Yllättävää myös kun moottori ei vuoda mistään öljyä. Perät on kuivia ja laatikkokin ulkoa kuiva. Se 1.5 diesel on just sopiva moottori keulalle. Dusterihan on todella kevyt auto. Painaa n.1300kg. Mutta tuo +30mm korotus, pikkusen karheampaa at-rengasta alle. Jotain suojaa tankille niin kyllähän tuolla ajelee. Ei mitään hardcore offia, mut metsäautotiet menee varmasti. Sit jos haluaa vähän rankempaa offailua niin Suzuki.
Kiitos erittäin hyvästä postauksesta ja juuri niihin asioihin kantaa ottamalla mitä minun tarve vaatii. Suzukia olen käynyt ajamassa ja melkein jo ostin, todella hyvä fiilis jäi 2008 vuoden mallista. Offimaastot tuolla pohjoisessa jossa joutuisi/pääsisi ajelemaan on mallia erittäin kivikkoinen tie. Tundralla tieltä ei saa poiketa tai tulee sakkoja. En ole ihan sataprosenttisen varma saako ulkomaalainen edes ajella noilla vaellusreittien "ajo"urilla. Tietty mönkkäri olisi paras sellaisessa maastossa mutta jos autolla pääsisi edes jonnekin kivikkoista uraa se riittäisi ainakin Norjan puolella. Tällä tai ensi viikolla päätöksen teen ja laitetaan tänne millä kaupasta ulos ajelin. Pitää sitten kysellä mistä olet osia dusteriin hankkinut jos dusteriin päädyn
Vastaa lainaten