Viestiketju: ÖLJYPOHJAN MUOTOILU ?
Näytä yksittäinen viesti
  #21  
Vanha 30.03.2005, 21:41
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Aiheeseen liittyen, jo 50-luvun lopulla oli Caterpillarin diesel-puskutraktoreissa sellainen järjestelmä juuri jyrkkien mäkien ja kallistusten varalta, että vaikka itse öljypohja oli kutakuinkin tuollaisen muokatun näköinen, oli koneessa kaksi öljypumppua, joista toinen oli varsinainen painetta kehittävä pumppu, ja toinen oli itseilmaava siirtopumppu. Kummatkin pyörivät samalla akselilla.

Varsinainen öljypumppu imi öljyä tuon syvennyksen kohdalta ja se toinen pumppu imi öljyä öljypohjan etureunasta ja työnsi sitä tuohon syvennykseen. Näin sai koneen ajaa melkein pystyyn nokalleen, ilman että öljynpaine pääsi tippumaan.

Sen verran nerokas järjestelmä, että pohdin saisiko sitä toteutettua jotenkin sähköpumpulla joka lähtisi releen avulla käyntiin öljynpainevalon syttyessä ja toimisi siten vain silloin kun sitä tarvitsee. Toinen vaihtoehto olisi laittaa pumpulle vain kytkin kabiiniin jotta sitä voisi jyrkissä alamäissä käyttää oman harkinnan mukaan, jottei öljypaineiden tarvitsisi tippua kriittiselle tasolle ennen pumpun käynnistymistä.

Tietävätkö bensamieliset kuinka hyvin joku tankin siirtopumppu toimisi tuollaisessa hommassa? Onko n. 80-asteinen öljy liian kuumaa (lämpöreleitä tms.) pumpuille? Löytyykö metallirunkoisia pumppuja, vai ovatko kaikki muovia?

Vastaa lainaten