Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888
Ite oon vähän hämilläni siitä miten helpolla turbo hajosi kun en aiemminkaan ole moottorissa mitään ihmeellisiä öljyjä käyttänyt ja turbo on kestänyt. Toi hajonnut turbo oli rakennettu ihan merkkiosista Supran koteloon mm. Garretin billetimusiivellä. Jotain likahiukkasta siellä laakeripinnoissa oli jättänyt uraa, mutta se pakopuolen männänrengas ja laakeri oli aivan loppu sekä laakeripesä. Akseli oli kans vähän kulunut, mutta ei pahasti. Mitään isoa likakökköä, metallia tms. ei ollut kuulemma mennyt läpi.
Kone on sisältä ollut kyllä aika puhdas ennen tätä casea mitä olen kansirempan ja kk-laakerien vaihdon aikana katellut. Joka öljynvaihtoa ennen olen tehnyt LiquiMolyn engine flushin. Suodattimena ollut aina toitsun orkkis.
Turboukon mukaan ois parempi käyttää esim. 10w kuin 5w öljyjä just turbon takia ja kesäl kuulemma 15w ois hyvä.
Onhan noi kalliit öljyt varmasti hyviä, mutta taidan kokeilla vaan max 8-10tkm vaihtoväliä ja 10w-40 super hpd öljyjä.
|
Onko tuo turbo tehty hodarin runkoon? (en muista/tiedä, miten öljynkiertoa/virtausta rajoitetaan hodarissa, puhumattakaan suprasta)
Hodarin turbon runkohan on vesijäähdytteinen, siis öljyn virtaus on pienempi (arvaus!) kuin noissa öljyjäähdytteisissä turboissa. Muistaakseni supran -90 luvun alun? turbon runko on myös vesijäähdytteinen?
Myös leikkauskuvissa nuo vesijäähdytteiset eroaa öljyjäähdytteisistä.
-> olisko mahdollista, että siellä olisi nyt paikoillaa kaksi "kuristinta", siis sekä supran että hdj:n? akseli ja turbiini suprasta?
Toinen asia, joka herätti epäilystä:
Miten teet tuon "LiquiMolyn engine flushin?" ja teetkö jokaiseen öljynvaihtoon?
Minä olen kanssa miettinyt tuota TEHO pesua...
Olenko käsittänyt oikein: tuo pesuaine laitetaan ajolämpimän moottorin moottoriöljyyn, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä??? suuruusluokkaa 5 minuuttia; ja sitten sammutetaan, ja valutetaan kaikki moottoriöljyt pois, ja vaihdetaan suodatin?
Ja sitten laitetaan uudet, kylmät öljyt (siis esim. +10c, ja vasta seuraavana päivänä, kun kaikki vanha on varmasti valunut pois)
Ja sitten käyntiin, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä esim. viisi minuuttia, sammutetaan ja tarkistetaan mittatikusta öljyn määrää. Ja sitten tienpäälle hyvällä mielellä

Menikö oikein?
En ole varma, mutta epäilen (siis voin jopa liioitella) mutta kun öljynvaihdossa vaihdetaan vain osa öljyistä vaihtuu; siis vanhaa öljyä, mihin on sekoittunut tuota pesuainetta, mikä puhdistaa pikeytymät/saustumat tms. 5 minuutin tyhjäkäynnillä?, jää noin 10% ? öljynjäähdyttimeen, öljykanaviin valuraudan sopukoihin kannessa yms; ja ennen kaikkea roiskeina mm. venttiilikopassa! (hodarissa Venttiilikoppa "muovikomposiittiä", siis huomattavasti paremmin eristää lämpöä, kuin esim. alumiini; siis "piki" ei kondensoidu tms. samaan tapaan kuin alumiinisessä venttiilin kopassa)
Ja pahimmillaa vasta seuraavana päivänä, kun moottori on kylmä, esim. 10c, ja siihen kaadetaan noin 10 litraa 10c lämpöstä moottoriöljyä, ja kone "startataan tulille", niin tuosta Hodarin 2- osaisesta suodattimesta molemmat suodatin elementit on "tukossa"; siis tuo 10 asteinen oljy virtaa suodattimien ohi paineventtiilin kautta kaikkineen pesuaineen, ja siihen irroinneen pikeytymineen tms.

-> ja tukkii jonkin öljykanavan, noilla kylmän/paksun öljyn irroiitamilla "pikeentymisillä".....
Minä olen käyttänyt vain noita "peseviä-" dieselmoottoriöljyjä (Maksamaton mainos; Teboil Superhpd -shpd) ja noita öljynsuodattimia on varmaan tullut vaihdetuksi joidenkin mielestä liikaa: Näistä vuosikymmenien aikana vaihdetuista taitaa lukumääräisesti olla suurin M-filter....
Noita mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiileitä: siis niitä "pultteja" millä tuo mäntien pohjan öljyjäähdytys aloitetaan vasta, kun tuo jousikurmitteisen kuulan paine ylittää määrätyn, oliko 1,5 kg/cm2?
Tämä on suurempi riski hiace/Hilux, minulle on sattunut HDJ:n saman varaosanumeron katkenneita jousia, siis mäntien pohjaan suihkutetaan öljyä aina... ja öljynpaine sitä kautta putoaa...
Siis 2L moottorin, 2,44 litran vapasti hengittävä, vajaa? 80 hv diesel, kärsii tuosta paineventtiiliongelmasta; noista 2L moottoreista olen löytänyt muutaman katkenneen jousen, ja muistaakseni 2L-T koneista 2?
JA kukaan muu ei ole offipalstalla kertonut noista paineventtiili-ongelmista; sama venttiili kuulemma myös D4?