Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60
Radiokuulosuojaimet auttaa meluun ja radion kuunteluun. Oliko huudon eliminoimiselle joku muukin peruste? Kaikkea eri iltojen aikana lukemaani en enää ulkoa muista, mutta ykkösen jatkamisen välttely kertoo siitä, että ajoneuvon kantavuuskapasiteettia käytetään hyödyksi.
|
Tässä nyt oli pari hyötyä ja ajatusta takana.
Tuo kone on sellainen että 3000rpm kiertää kivuttomasti ja siinä vielä pysyykin nätisti, mutta siitä ylemmäksi mentäessä pitää konetta "puskea" kokoajan eteenpäin. Käytännössä tämä tekee sen että järkevä matkavauhti asettuu tuohon 70-80kmh väliin. Pidemmällä välityksellä tuota matkavauhtia pystyisi nostamaan sinne 90kmh suuntaan.
Toinen on sitten matkustusmukavuuden nosto. Tuollainen 3000 kierrosta huutava kone ei ainakaan omaan korvaan ole mukavin matkaseura. Tuostakun saisi kierroksia laskettua sen verta että olisivat vaikka 2500-2700 matkassa olisi meno jo paljon mukavempaa. Näkisin että vielä on koneessa niin paljon kierroksia että voimansiirto yms pääsisi kohtuu rasituksella. Sitä en ollut mitenkään ajatellut että kuinka paljon 1:0,8 välitys rasittaa enemmän kuin 1:1. Ehkä se perävälityksen muutto olisi viisain, mutta mistä niitä tuollaiseen löytää?
Lainaus:
Miksi siis halu heikentää kestävyyttä?
|
En halua heikentää kestävyyttä, mutta onhan se totta että ainakun alkuperäistä muutetaan on mahdollista että kestävyys heikkenee. Näen kuitenkin tämän niin pieneksi että minun ajokilometreillä todellista kulumaa ei ehdi tulla. Voimansiirron heikkeneminen ja vikaherkkyyden kasvavinen oli itsellä oletuksena. Konettakin joutuu piristämään että auto jaksaa kuormalla mennä pidemmillä välityksillä. Uskon kuitenkin kestävyyden pysyvän riittävänä.
Tuo ykkösen pidentämisen välttelyssä olet aivan oikeassa. Auto on ostettu aikanaan käyttöön ja käytössä sitä on pidetty. On kunnon lastissa paljon mukavempi lähteä mäkeen liikkeelle tuon ykkösen avulla, kakkosella ei paikoitellen edes tarvitsi yrittää.
Edit: Joku 4 tai 4.2 perävälitys olisi varmaan aika hyvä eikä tuo taitaisi loppulopuin ykköstä niin kamalasti jatkaa. Tuo akseli taitaa olla jotain jenkki/dana sukua. Voisikohan tuohon sopia jonkun jenkkiperän välitys?
Kääntyy tuo saksa kovin huonosti kääntäjällä