Volvon laatikko on ihan eri kuin LT:n. Volvon kovalla vitosella oleva M47 laatikko ei kestä edes henkilöautossa turbomoottorin jatkona, raskaammassa pakussa tuskin kestäisi sitäkään vähää. Tosin kestävyyttä saa parannettua kun rakentelee sivuakselille ylimääräisen tuen. Sähköisellä ylivaihteella oleva M46 on ainoa mitä Volvolta on lähtenyt turbomoottorien kanssa. Ja myöhemmin kovalla vitosella oleva M90. M47 ja M90 ovat ihan eri vaihteistoja. Erottaa helposti siitä, että vanhemmassa M47:ssa on irrotettava kytkinkoppa ja M90:ssä kiinteä. Lisäksi M47 pakki ykkösen vieressä, M90:ssä vitosen alla. Sinällään Volvon laatikon saisi istutettua siihen ällitällin moottoriin kun etsii laatikon joka on ollut Volvossa kutosdieselin jatkona. Mullakin kyllä on jossakin M45/M46/M47 ja kutosdieselin yhdistelmään sopiva kytkinkoppa jossakin irrallaan. Mulla oli joskus 240 DTIC ja useita kovalla vitosella olevia laatikoita särkyi kutosdieselin hurjasta voimasta. Mutta kun niitä sai halvemmalla ja helpommin kuin ehjiä nappivitosella olevia...
M45 (irrotettava kytkinkoppa)
1. 3,71 tai 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0
M46 (sähköinen ylivaihde, irrotettava kytkinkoppa)
1. 3,71 tai 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0
5. 0,8
M47 (kova vitonen, irrotettava kytkinkoppa)
1. 4,03
2. 2,16
3. 1,7
4. 1,0
5. 0,83
M90 (uudempi kovalla vitosella ja kiinteällä kytkinkopalla)
1. 3,54 tai 3,91
2. 2,05 tai 2,2
3. 1,38
4. 1,0
5. 0,81 tai 0,70
|