Niin siis siinä missä bensakoneissa käytetään lambda anturia ohjaamaan seossuhdetta niin dieselissä voidaan ainakin teoriassa ruiskuttaa ainetta samaa-asiaa tarkoittavaan pisteeseen saakka. Käytännössä toki tulee enemmän nokea mitä lähemmäs mennään tuota pistettä. Kyseessähän on vain eräänlainen seossuhdetta kuvaava termi jota voidaan käyttää referenssipisteenä kun puhutaan palotapahtuman ilma ja polttoainemäärästä. Ei sinänsä rajoitu mihinkään tiettyyn konetyyppiin/polttoaineeseen/vuosimalliin.
Englanninkielellä löytyy paljon aihetta "air fuel ratio" hakusanalla.
https://x-engineer.org/automotive-en...e-performance/
"Lisää ilmaa -> lisää ainetta -> lisää tehoa ja voimaa" mantra pitää edelleen ihan 100% paikkansa. Ei siis mitään uutta taivaaneranna tälläkää puolen. Lisää ilmaa koneeseen saa ainkin kahdella tapaa:
- Lisäämällä ahtopainetta ja
- parantamalla volumetristä hyötysuhdetta eli kanavien työstämisellä
Noita kanavia mulkatessa ja erityisesti venttiilin penkkoja avartaessa "unshrouding" siis kannattaa vaan pitää se pyörteilyn tärkeys mielessä jos meinaa säilyttää 12HT:n alavääntöominaisuudet. Helposti on suunta vain huonompaan päin, siitä vähästä mitä ylipäätään on tarjolla.