Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 21.10.2019, 07:04
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos pitäs tehdä sekoitus, mistä tehotavoite 160 hv niin jättäisin siitä 12h-t koneesta jäljelle vain pakosarjan ja mäntien öljyjäähdytyksen, ja mitä siihen liittyy; oliko että öljypumppu on sama?(jos männille öljyjäähdytys, kuten esim hiluxin 2,4 litran vapaastihengittävä 76hv? 2L-moottori, ja oliko että samat paineventtiilit on vielä 2000 luvulla paljon suuremman litratehon turbodieseleissä, niin pitää muistaa "tukkia" kiertokangen öljykanava kiertokangen laakerilta kohti männäntappia/mäntää)

Pumppuun isommat elementit, vakio elementit ei taida riittää?

Ja tarvittaessa Pakkosyötön saa sähköisesti ohjattua siten, että jos lisävarusteinen "savutuksen esto-" kytkin on 1:asennossa, ja kaasu pohjassa- kytkin kiinni- asennossa, niin pakkosyöttö päällä; siis syöttö niin isolla että varsinkin pienillä kierroksilla työntää mustaa... mutta nopeuttaa ahtimen heräämistä.
Ja kun k.o Pakkosyöttö ei ole käytössä, niin savun määrä Paljon pienempi, ei sotke peräkärryä, eikä ärsytä kanssa- autoilijoita

Vai oliko se sinun tupla-turbo pakosarja koko jutun idea?

Oliko ne turbot kytketty miten?
Oliko ne jotenkin sarjassa ja tai rinnan? (olisiko sinne vaihtoehtona uudemmat ahtimet, esim. vnt?) Kun taannoin löysin kuvan tuosta pakosarjasta, niin mietin, että paljonkohan olisi potentiaalia "ottaa tehoja", taisin tulla siihen tulokseen että litrateho reilusti yli 50 hv?

12h-t 2-osainen pakosarja ei vääntele lämmöstä ihan yhtäpaljon kuin 2h:n yksiosainen.

Ja tuohon 12h-t pakosarjaan jatkoksi "juuttuvasiipinen" VNT- ahdin, josta alipaineohjattu kello ahtopaineella ohjattavaksi kelloksi, vaatii pikkasen askartelua ja säätämistä jousen kanssa.
Toinen vaihtoehto on tehdä tuo alipaineohjauksen sähkösolennoidin ohjaus uusiksi; esim. siten, että esim. 1-1,5 bar säädetty painekytkin ohjaa alipainetta kellolle, ja itse siipien liikerataa on rajoitettu niin paljon, että ei pääse ahtamaa kovinkaan paljon enempää, sillä tuo sähkö-alipaineohjaus on varmaan sen verran hidas, että tuo "yliahto -toiminto" venyy liian pitkäksi/tehokkaaksi (uskon että helppo ratkaista ongelma, siis syötön max. säädöllä yms)
Ja jos ahtopaineet meinaa karata kaikesta huolimatta, niin ylipaineventtiilin kautta pihalle tai ahtimen imupuolelle.
Tuo 160 hv saadaan varmaan kohtuudella vakiolla kaasuläpällä? (toki niillä nippojen käännöllä)
Jos tehoa haluttaisiin enemmän, niin 2H koneesen saa suhteellisen helposti tehtyä kaksi kaasuläppää; siis 2 imusarjaa modataan siten, että toinen kaasuläppä/imusarja ruokkii 1., 2. ja 3 sylintereitä, toinen loppuja. (suihkuputket suurin ongelma) Alipaineputket vain toiselle toselle läpälle, toki kaasuläpät pitää olla luotettavasti kytketty toisiinsa....
Toki mikään ei estä käyttämästä jotain muuta "kaasuläppää" tuon pumpun säätöön tarvittavan paine-eron muodostamiseen; vaatii vaan pikkasen enemmän työtä...

Jos tehotavoite olisi käyttöautossa yli 200 hv, niin ottaisin tuon 12h-t suorasuihkutekniikan, mutta 2H koneen paine-ero säätöisellä pumpulla.
Kun tuo 12h-t:n pumppu on mikä on (Onko noita ongelmia saatu ratkaistua kokonaan; siis tuota alaväännön puutetta, ja nimen omaan tyhjäkäynnillä, taikka sen alapuolella; ja sitä että alkaa herkästi "rynkyttämään" tyhjäkäynti, taikka sen alla olevilla kierroksilla?) muutamaa viritystä olen kokeillut, mutta varsinkin, jos on otettu reilusti? lisää tehoa, niin käytettävyys pienillä kierroksilla kärsii.

p.s Tosiaankin ensimmäiset 2H koneet Kuivilla putkilla (jäähdytysneste ei koske sylinteriputkeen) ja putket oli aika ohuella seinämällä; olisiko ollut noin 2mm?


Eli kyseessä on tälläinen ihan normaali twin-ahdin paketti. Suprasta eli nää on molemmat ct12 ahtimia.

Näille molemmille tulee siis oma 3-1 pakosarjansa, ja ahtimet hönkii ilmaa sitten samaan imuputkeen. Mitään paine-ero ohjattua pumppua ei mun mielestä oo mitään järkeä laittaa turbokoneeseen, ainakin omasta mielestä ei oo kovin energiatehokasta ja moottoria säästävää tehdä ensin pakokaasulla ahtopainetta ja sitten jarrutella sitä kaasuläpällä. Lisäksi kahdella kaasuläpällä tuskin saa aikaan muuta kuin epätasaisesti kuormitetun moottorin.

Tuohon 12ht alaväännön puuttumiseen uskaltaisin väittää pääsyynä olevan sen että se on suunniteltu turbokoneeksi, ja väännön puute saattaa paremminkin johtua itse moottorin erosta kuin syöttöpumpusta. 2h kun vääntää jo jotain ilman turboa, niin en usko että se syöttöpumpun vaihdolla ainakaan merkittävästi huononee, syöttöjä kun saa säädettyä eikä ole enää kaasuläppää jarruttelemassa menoa.

Rynkytys ja kaasun herkkyys on tiedossa ja siihen mulla on suunnitrlma jo valmiina. Kaasuvivulle tulee nivellys joka välittää kaasuvivun alkupään liikettä hitaammaksi. Vähän kuin nostureista tuttu voimanivel joka alkaa vähentää puomin nostoliikettä kun kulma jyrkkenee loppupäässä. Tällöin sylinterin liike pysyy vakiona ja välityksen vuoksi puomi ei ryntää lopussa. Samaa ideaa sovelletaan siis tähän mutta nivel on väärinpäin.

Tuosta kangen öljykanavasta haluaisin varmaa lisätietoa. Onko kanava tehtaalla jätetty pois siksi että öljypumpun tuotto ei riittäisi suihkujen kanssa vai onko syynä se että saadaan kankeen hiukan lisää kestoa kun "kyllähän se tappi tulee voideltua jäähdytysöljylläkin"
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten