Uudemmat 2H ja 12HT lohkot on samaa valua. Sillä erolla että mäntien öljysuihkujen reiät/kierteet on koneistettu vain 12HT lohkoon. Osaava kaveri siis tekee 2H lohkosta 12HT lohkon tai lisää ne öljysuihkut 2H:n mäntiä viilentämään.
Jos on vanhan mallinen 2H lohko niin sen kylkeen 12HT syöttöpumpun sovittaminen on hieman ankeaa, mutta tehtävissä. Tarviaa ottaa öljynsuodattimen/jäähdyttimen runko ja täyttöhitsattava sitä sekä tehdä tilaa syöttöpumpun päässä olevalle limpulle. 12HT:n jakopään koteloa voi myös soveltaa tässä.
12HT suorasuihkuna tarjoaa enemmän potentiaalia virittämiseen suorasuihkuna. Ainakin moottorin lämpökuorma on pienempi joten voi sen verran enempi työntää ainetta koneeseen.
12HT:n kannen kanavat ja venttiilin seetit on pääsääntöisesti aivan hirveän näköiset virtauksien kannalta. Ne vaatii melko runsaasti työstöä jotta niistä saa ns. kaiken irti. Dynolla asti en ole ehtinyt käydä omalla koneella, mutta väittäisin että tehtaan tehoihin verrattaessa 12HT:n kannessa piilee suhteessa paljon enemmän hevosia kuin 2H:n kannessa (joka on lähtöjään jopa ihan ok).
2H:n paine-erolla ohjattu syöttöpumppu tarjoaa lähtökohtaisesti paremman alaväännön. Kun taas yksilöstä riippuen 12HT:n keskipakosäätöinen säädin vaatii tuntimäärältään kohtalaisesta-runsaaseen säätöä ja testaamista että löytyy alavääntöä ilman humppaamista.
Nokka-akselin arvoista jäänyt sellainen käsitys että 2H:n nokka olisi pienemmällä nostolla, mutta ei paljoa muuta eroa olisi.
Siis ei ole tullut vastaan tilannetta että esikammiokoneesta olisi tullut sovellettua jotain osaa suoraruiskukoneen sisuksiin tai kylkeen. Toisinpäin kylläkin.
__________________
Ruoste on ystävä.
|