Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 11.10.2019, 20:12
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
kuka osaa kertoa miten määrittelen aksiaalikuorman keskipakopuhaltimen laakeroinnille.
radiaalikuorma helppo, mutta aksiaalikuorma aiheuttaa itselle harmaita hiuksia.tähän tietenkin vaikuttaa lapakulma,nopeus, massa ainakin. mutta onko mitään nyrkkisääntöä.
oletan ettei helppo homma,mutta onko oletusarvoa.

muutettu nopeasti pyöriviä pallomaisesta kuulasta pallomaiseen rullaan niin voiteluväli tihenee.
Eikös tuo riipu aika paljon siitä, kuinka hieno keskipakopuhallin on kyseessä? Jos on se kaikkein simppelein malli (kabiinipuhaltimen moottori), silloin ei aksiaalivoimaa pitäisi syntyä käytännössä lainkaan.



Joku enemmän turbon näköinen siipi taas itse kääntäisi ilmavirtaa, mistä voisi ajatella, että syntyy kuormaa moottoria vasten sen verran, mitä massavirran kääntämiseen tarvitaan. Eli menisi työntövoiman kaavoilla.

Edit: korjataan lausuntoa sen verran, että karvalakkipuhaltimessakin ilma törmää siiven takaseinään. Silloin muodostuisi voima massavirta x nopeus. Esimerkiksi jos puhallat ilmaa 100 grammaa sekunnissa nopeudella 10 m/s, voima olisi 0.1 kg/s x 10 m/s = 1 kgm/s2 eli 1 N.

Viimeksi muokannut jli : 11.10.2019 20:22