Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Mulla visio sähköomavaraisuudesta 8 kuukauden osalta ja pyrkimys ottaa yökulutustakin aurinkosysteeminnharteille vaikka varaajilla ja ajastamalla kulutusta valoisaan aikaan.
Uusimpia näkökulmia on, että voisi olla paneelikohtaiset MPPT värkit kun ei ole käteviä isoja varjottomia paikkoja. Esim. katot ei riittävän pitkään varjoista vapaat. Siksi kovin isoja sarjakytkentäkokonaisuuksia ei voi tehdä, mutta toisaalta varaaja DC yllätti positiivisesti.
Pitää kerätä kevättalveen voimia kun lokakuussa varmaan touhu rupeaa lässähtämään ja toimii viimeistään kun lumeen tulee keltaista. Suunnittelen miten paneelit talviasennossa. Sijoitukset muuttui kun ilta- ja aamuaurinkoa ei tule enää hyvin.
Toinen varaajakin saattaa tulla mukaan.
|
Tuo varjo on aurinkopaneelin vihollinen; mulla on yksi n.50w halpa-paneeli, ja vaikka leveyttä on noin 40-50 cm ja nimellisjännite muistaakseni jotain 17v, niin suoraan, ilman säädintä, akkuun kytkettynä 13,5-14 voltin jännitteellä virran tuotto (= latausteho) tipahtaa suuluusluokkaa 35%, kun laittaa normaalin katuharjan varren paneelin eteen suorassa auringon paisteessa.
Laadukkaammat paneelit eivät menetä yhtä paljon tehoa, mutta niissäkin pudotus on yllättävän raju.
Tuo, että laittaa paneelikohtaiset säätimet, ja varsinkin laadukkaat, on hyvä mutta kallis idea.
(noita säätimiä myydään MPPT- säätiminä, mutta kaksi mppt säädintä, mitkä olen perusteellisesti testannut ja mitannut, toimi kaikkea muuta kuin hyvin):
Jos kaikki paneelit on edes suurin piirtein samalla maksimitehon jännitteellä, niin laita vaan hyvälaatuiset, tarpeeksi isot germaniun diodit (kynnysjännite n. 0,2 volttia) jokaiselta paneelilta Todella hyvälaatuisen MPPT-säätimelle menevään syöttöjohtoon, niin pääset aika hyvään lopputulokseen...
esim. tuohon minun n. 50w paneeliin tulee tuon "mppt" säätimen sijaan Zener diodeista "VDR/jänniteleikkuri" ylilämpösuojalla ja perinteinen germaniumdiodi takaisin syötön ehkäisemiseksi, ja kun koneessa virrat päällä, niin paneeli on kytketty suoraan akkuun vaihtokoskettimen kautta, siis avautuva kosketin katkaisee zenerdiodien yhteyden paneeliin/akkuun.
Minä suunnittelin muutama vuosi sitten yhdelle sähköttömälle mökille aurinkosähköjärjestelmän. (sähköliittymä olisi ollut Kallis; Jääkaappi ja hella kaasulla)
Se on tehty edullisesti, ei toki aivan halvimmista osista, mutta keskihintaisista, taikka alle (Kärkkäisen silloisista "ale" komponenteista, kaapelit romuliikkeestä)
Mökki on lammen/järven rannalla, toki puuston keskellä.
Sen (puiden varjojen-) takia paneelit on laitettu rantaa, olisko muutama kymmenen metriä? ja paneelien kallistuskulma oli tarkoitus olla säädettävä, siis talvella paneelit on "väärään suuntaa-" kallellaan, siis noin 5-10 astetta pystysuorasta maata kohti.
Tuolla suuntauksella varmistetaan että lumi ei pääse kertymään haitolle.... Ja tuo keskitalven auringon kajo heijastuu järven jäällä olevasta lumesta yllättävän hyvin.
Toki tuotto on murto-osa siitä, mitä paneeleista saa keskikesällä oikealla suuntauksella, mutta kuitenkin niin paljon, että akut pysyvät täynnä, ja jonkin verran riittää kulutukseen myös tammikuussa.(toki "kaverina" on bensa aggrekaatti, tällä mökillä manuaalinen, siis esim. joulu ja uusivuosi; tehdään sähköä lisää tarpeen mukaan)
Kesällä tilanne on toinen; (sähköä taisi tulla niin paljon, että paneelit on ollut talviasennossa myös kesällä) pohjoisessa kun on valoisaa kesäloma-aikana 24/7, niin valoja ei tarvitse juuri käyttää...
p.s Laita lisäksi tuuligeneraattori, sillä saa sähköä yllättävän hyvin, jos sen saa tuuliselle paikalle; ja usein tuuligeneraattori tekee sähkä silloin, kun aurinkopaneelit ei....
Toki tammikuun viimmeinen päivä aamulla klo 6: pakkasta -25, ja tuulta 1 m/s, ja sähkön hinta "tapissa", niin ei tule säästöä aurinkopaneeleista, eikä tuulimyllystä.
p.s Tuo varaajan lämmittäminen aurinkosähköllä (ja tuuligeneraattorilla jos/kun löytyy hiljainen ja edullinen) on Minullakin suunnitelmissa, vaikka vajaa 10 kw ja yli 200m reikää maalämmölle on "ostoslistalalla"