Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 04.09.2019, 22:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Olet kunnanvaltuutetuksi näppärä kaveri ratkaisee noita pulmia...

Tänä kesänä huomasin kuinka erilaiset syöttöpumput on kahdessa Hiluxissa kun 1998 ei tunnu pitävän kierroksia vakiona ja 1989 tuntuu työkoneelta koska se pelaa työkonetyyliin ja pieni kaasun liikuttaminen saa vissiin täyden syötön aktivoitumaan verrattuna uudempaan.
Tuo vanhemman hiluxin pumppu vois sopia yllättävän pienillä muutoksilla?

Noista "vokkelon" varhaisemmista dieseleistä (mekaanisilla syöttöpumpulla olevista) ei ole muuta kokemusta, kuin minimaallista ruuvaamista, ja ajamista.
Nuo "mekaaniset" 1,6 ja 1,9 on mielestäni nokka-akselin puolesta kierroskoneita; siis jos syöttöä lisää, (ja rajoitinta nostaa?) niin vetää huomattavan terhakkaasti jopa yli 5000 rpm
Nuo turbodieselit taitaa olla aika "pienellä" turbolla, siis kun lisää syöttöjä ja ahtopainetta, niin alkaa "puutua" kohtuu äkkiä, toki savua riittää....

Onko tosi, että nuo "Bobbarin" pumput ei kestä yhtään hetkellisiä ylikierroksia?

Jos on noin arkoja, niin minä saattasin laittaa jonkin sortin "rajoittimen"
esim toyota HJ-61 sammutusläpän, ja sille sähköinen ohjaus esim. laturin kautta.

Siis vaihtosähköä yhdeltä +diodin anodilta, ja siitä sitten vastus ja konkka sarjaan, ja kun vastuksen yli oleva jännite kasvaa yli säädetyn, niin vetää esim startin solennoidilla tuo hj-61 (12h-t) sammutusläpän kiinni (siis tuo 12h-t sammutetaan tukkimalla moottorin ilmansaanti, siis "tukehtumalla")

Toimii oikein mitoitettuna alle sekunnissa, ja sammutta myös silloin, kun lähtee käymään moottoriöljyllä.
Jos/kun tuo sammutusläppä on vaan lisäturvana, niin tuo turbon kestävyys ei välttämättä romahda, vaikka tuo sammutus olisi turbon imupuolella.
Toki paras olisi se, että se olisi turbon painepuolella.

Toki, jos kierroslukumittari, niin tuosta modatusta neulasta(leveyttä niin paljon, että kattaa esim. 1-2 tuhatta kierrosta/min ja optohaarukasta saa vastaavan yksinkertaisella elektroniikalla tuonne hj-61 sammutusläpälle.

Jos tuo kierrosluvun rajoitus toteutetaan sammutussolennoidin kautta, niin yhtä nopea, mutta ei ehkäise moottori- eikä huohotus- öljyllä käyntiä.
(suuri ongelma vanhimmissa dieseleissä, 2-3 konetta olen nähnyt särkyneen, kun imusarjaan kertyneellä huohotus/-moottoriöljyllä käyneenä ottaneen PALJON ylikierroksia, olisko 1,6 vaparilla lähes 10? tuhatta rpm, kun kiertokanki tuli lohkosta läpi, kun 1-2 vaihtaminen epäonnistui, kun 2. ei mennyt päälle suurilla ylikierroksilla...)
Vastaa lainaten