Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl
kenelläkään kokemuksia alaskan millistä, kiinostais ottaa kokeiluun ihan harrastemielessä.taloudellisesti tuskin järkevää...
lähinnä kuin siistiä jälkeä tulee?
myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.
tätä hiukan epäilen. ajattelin käyttää tilhin ms500i tuohon hommaan.sahaa en vielä hankkinut.
|
Siis tuohan toimii normaalilla moottorisahalla?
Mitä itse sahasin mäntyä ja koivua pelkoiksi, niin minulla oli normaali terä ja teroitettu "normaalisti"
Tuohon halkaisuun terä pitäisi teroittaa eritavalla, en muista miten....
Tuolla -70/-80 luvun 451 jonseredilla/raketilla työ kävi todella hitaasti, kun puun paksuus oli n.30 cm, puu oli sula.
Muutaman "käkkyrä" koivun olen palastellut husky 246:llä ja aika hidasta on...
-> """"myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.""""
Noilla minun sahoilla ei päästä lähellekkään tuota, varsinkaan jos puhutaan suuruusluokkaa 25-30cm leveästä leikosta: 4 metriä ja 2 minuuttia tarkoittaa reilu 3 senttiä sekunnissa!
Ja vaikka tuossa "Tilhessä", ms500i on tehoa todella paljon enemmän, niin jos nopeus kiinnostaa; kannattaisiko kokeilla esim. kännykameralla kuvaten pöllin halkaisua? siis sekunnit näkyy kuvassa.
Tuota nopeutta/hitautta suurempi ongelma on minulle se, että teräketjuöljyä jää myös noihin pelkkoihin. (näkyy joskus läikkänä valmiissa, lakatussa pinnassa)
Harmi, että EU- lainsäädäntö on käytännössä "Tappanut-" nuo entisaikojen sirkkelisahurit, jotka veti alle 100 hv traktorilla kenttäsirkkeliä sahauspaikalta toiselle pari/muutaman kerran viikossa...
No, ei niin huonoa, ettei hyvääkin;
Tuo paras sahatavara näkyy vientitilastoissa....