Työkoneissa on automaatti sammutusjärjestelmiä, mm. lvs-kalvovaahto.
YTM-firestop, Ansul, jne.
Tulipalon jälkeen vahingot on mitä on...
Mutta jos laukeaa vahingossa ja pesee heti pois, niin ei pahemmin johtosarjoja hapeta tai metalli osia ruostuta.
Mutta jos ei pese ja jatkaa koneella ajamista ja lämmön kanssa kuivuu, niin sen jälkeen on ongelmia.
Vaahdossa hyvä ominaisuus, tukahduttamisen lisäksi se jäähdyttää kohteen, jolloin ei pääse leimahtamaan uudestaan niin herkästi.
Jauhesammuttimien huonopuoli kun sotkee isosti, jauhe tunkeutuu joka ikiseen pieneen koloon ja rakoon ja jää johtosarjoihin ja peltien väliin, hapettuu, ruostuttaa, jne.
Ajoneuvo nestevaahdot ei jäädy.
Mutta joskus oli puhe, että käsisammuttimet jäätyisi, ovatten lähtökohtaisesti vesipohjaisia?
Itselläni tallissa ei jatkuvaa lämmitystä ja pääsee reilusti pakkasen puolelle talvella, joten sammuttimien valinta senkin mukaisesti.
(Jauheita on useampi).
Hiilidioksidi sammutin vois olla ihan hyvä ensiapu, ei sotke ja ei oo myrkyllinen tai haitallinen johdoille, pinnoitteille, jne.
Ja siihen rinnalle todellista tarvetta varten kunnon sammuttimet.
Autoja hitsaillessa usein tulee otettua ämpäriin vettä varmuuden vuoksi, jos syttyy pahemmin, niin on ensiapuna heittää vettä ensin, ennen kuin jauheita sotkee. Kerran on tarvinnut vesi ämpäri tyhjätä, mutta ei kertaakaan ole jauheeseen tarvinnut turvautua.
Yleensä ne "normaalit" pienet maali tai massa palon alut, sammuu rukkasella tai hitsikoneen suuttimesta hiilidioksidia syöttäen.
Kaikki sammute jauheet/nesteet sisältävät erilaisia myrkkyjä, tuossa vuodelta 2005 oleva tutkielma, jos jaksaa selata ja lueskella. Ja varmaan nykypäivänä koostumukset saattanut muuttuakin...
https://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2005/t2290.pdf