Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 02.08.2019, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mulla on 3 eri vaseliinia rasvaprässeissä


Vähiten käytetty on jotain (suola?-)vedenkestävää ns. potkuriakselirasvaa, jota käytän lähinnä veneissä...

Toinen on suuriin nopeuksiin tarkoitettu vaseliini, väriltään vaalean ruskea/tumman keltainen, tyyppiä tai merkkiä en muista (irtovaseliinina pienessä prässissä, ollut jo vuosia...ja aina väärässä paikassa, kun tarvetta olisi....)


Ja ylivoimaisesti eniten käytetty on TB:n musta "moly-" vaseliini, nlgi 2 paksuinen rasva.

Tätä olen käyttänyt, vastoin ohjeita?, myös pyöränlaakereissa, vetonivelissä (-vakionopeus) ja kardaanin ristikoissa.

Hyvin on kestänyt, ainut paikka missä on "rehellisesti" pettänyt, on rälläkän kulmavaihde. (rälläkkä oli sorvissa terän paikalla, kun hiomalaikalla ajelin BJ:n ja HJ:n jakolaatikon rattaiden pintakarkaistuja pintoja pois, kun välitin jakolaatikoita, sorvin pakka pyörimään ns. takaperin n.300 rpm, ja automaattisyöröllä...)

Rälläkän kulmavaihde kävi melko kuumana, kuitenkin alle 100 astetta, sylki ei kiehunut pinnalla, vaikka hioin pari minuuttia kerralla, ja välissä 5 sekunnin tauko....
Tuo TB:n musta moly- vaseliini hajosi? öljyksi, joka vuosi hiljalleen pois, ja sitten semmoiseksi paksuksi vaseliiniksi, joka takertui suojaiseen paikkaan...

-> pitänee ostaa seuraavaksi vaikka tuota noille "nopeille" laakereille: Teboil Multipurpose EP NLGi2


Ja kuten jo yllä moneen kertaan kirjoitettiin, "PÄÄ asia-" on se, että vaseliinia on, ja jos suinkin mahdollista, niin lisätään silloin tällöin sen verran, että "vanha" vaseliini tursuu hivenen ulos.

Siis esim. ohjaus nivelistä ja kardaanin ristikoista, vaseliini työntää epäpuhtauksia ja vettä pois tieltään, ja kun voitelee tiivistekumin ja metallin välin, niin se hylkii vettä.

Ainut nippa, mihin vaseliiniä EI kannata lisätä muutamia painalluksia pari kertaa vuodessa, on kardaanin liuku: JOS sinne painetaan vaseliiniä liikaa, niin topiikin aloittajankin hiluxin takakardaanista pullahtaa peltinen laippa pois liuvusta ristikon vierestä, ja sinne pääsee kertymään kaikkea likaa, ja liuku on väljä yllättävän äkkiä.

Ja vakionopeus- vetonivelissä, ja yleensäkkin nopeissa kohteissa, kuten pyöränlaakereissa, koko tilaa ei saa täyttää kokonaan; vaan jätetään jonkin verran vajaaksi, esim. 1/3 osa.
Vastaa lainaten