Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä
Tänään vaihdoin hydrauliöljyt. Samalla kattelin jäähdyttimiä. Tukossahan ne hiekka/rasva paskaa täynnä. Kannattaa varmaan sinunkin tutkia ja putsata.
|
totta! olen koneen pesun yhteydessä pessyt liuotin pesuaineilla kyseisiä paikkoja. Mielessä on käynyt jäähdyttimen irroitus ja kunnollinen pesu sekä paineilmalla varovainen puhdistus kun tässä ehdin vaihtamaan uudet jäähdytin nesteet taas kerran. Ajattelin tehdä jäähdytys järjestelmän kunnollisen pesun ja kunnollisen huuhtelun jäähdyttimen pesu aineilla. Tilasin jo saksasta uudet ylä ja alavesiletkut hintaan 41,44e. Letkut löytyivät jamesin varaosa kirjan numeroilla nettikaupasta
www.schlepper-teile.de
Vastaavan jäähdytin järjestelmän sisäpesun tein valmet 865 seuraavasti: kaksi pulloa jäähdyttimen sisäpesu ainetta jäähdyttimen korkista sisään ja käyttö lämpimäksi. Annoin hetken jäähtyä ja laskin nesteet pois alavesiletkusta sekä lohkon kyljestä olevassa tyhjennystulpasta . Sakkaista nestettä tuli reilusti. Puhdasta vettä seuraavaksi jäähdytys järjestelmä täyteen ja yksi pullo lisää jäähdyttimen pesuainetta. Reilu ajolenkki ja nesteet laskin taas ulos. Uudelleen puhtaat vedet sisään ja uusi ajolenkki. nesteet ulos ja uudet sisään. Puhtaalla vedellä huuhtelin muutaman kerran pesujen jälkeen jäähdytys järjestelmän. Lisäsin uudet jäähdytys nesteet uuden alavesiletkun ja tyhjennys tulpan tiivisteen kera. Nyt positiivisesti tuli huomattua että valmet 865 käy paljon kylmempänä kun kivettymät yms. lähti pois pesujen ja huuhteluiden yhteydessä.
Enkä tietenkään lisännyt kylmää vettä/jäähdytin nestettä kuumaan moottoriin vaan annoin jäähtyä rauhassa ennen lisäystä!
Ainiin ja uuden jäähdytin nesteen sekoitan aina tislattuun akkuveteen ja näin yritän vähentään kalkin ja sakan kertymistä!