Niin no impulssimomenttihan voi kasvaa ihmeelliseksi, mutta siihen vaikuttaa sitten yhtä lailla koko voimansiirron hitausmomentti, eli mitä raskaampi voimansiirto (moottori, vauhtipyörä, kytkin, vaihdelaatikon mukana pyörivät osat, kardaanit, tasauspyörästöt, vetoakselit, mahdolliset portaalivälitykset) sitä suurempi impulssimomentti syntyy koko voimansiirtoon kun vinhaa vauhtia pyörivä rengas yhtäkkiä löytää pidon ja voimaa alkaa välittyä.
Rauhallisessa ajossa voi kyllä rengastusta laskea säteen ja momentin mukaan, on ehkä vähän epätieteellistä ilmoittaa "keston" kasvu 40%:na, mutta kokeilemallahan se viimeistään selviää.
Joissain formuloissa on nykyään vetoakselit hiilikuitua, muuten. Sitä kun punoo oikeassa kulmassa kierteelle vuorotellen eri päin pyörittäen, niin tulee harvinaisen lujaa tavaraa. Mallia on muuten haettu mm. ihmisen putkimaisten luiden säikeiden suunnista, keikeissa osoittautui lujimmaksi n. 40 asteen kulma jossa ne ovat esim. reisiluussa syntyjään. Ettäs tiedätte.
|