Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
Kansi irti ja nokkapukit linjaporaukseen ja toivoa ettei pukeista tule liian välijiä.
|
Tarkista, että "kukkopoikien"- siis nostimien; akselin kiinnityspultit on kohdallaan; siis että nuo neljä takimmaista nokkapukin "kantta" on oikein päin
oliko nuo numerot stanssattu valmiiksi, vai oletko itse numeroinut? (nuo on alumiinia, ja varsinkin jos ns. kiinan kansi, niin alumiini voi olla todella pehmyttä, siis stanssatessa on voinut vääntyä.)
Tarkista, että nokka-akselin kansien ja sylinterinkannen välinen raja tuntuu kynnellä samalta molempiin suuntiin; ja nimenomaan silloin kun kansien-(nokka-akselin laakerien-) kannet on löysästi kiristetty, siis esim. 5% oikeasta momentista, itse olen vääntänyt 1/2" jatkovarresta käsin kiinni.
ja sama sitten kun nuo nokka-akselin kansien pultit on kiristetty momenttiin.
-> tuon sauman kynsituntuma pitäisi olla suurin piirtein sama, muuten ne nokka-akselin laakerikansi on mutkalla tms.
Voi yrittää etsiä jumivaa pukkia seuraavasti; Kun nokka-akselin hihna pois, niin pukit kiristetään aluksi niin pienellä momentilla kiinni, että nokka-akseli pyörii käsin (esim. aikaisemmin mainittuun 5%)
sitten jokainen pukki vuoron perään kiritään esim. 50% kiristysmomentista, että löytyy se jumittava pukki.... Jos haluaa kokeilla että onnistuuko avartaa pukkia itse. epäonnistumisen mahdollisuus on huomattavan suuri... mutta jos auto on vakio...
Ja tuo nokka-akselin kansien- tai sylinterinkannen yläpinnan (nokka-akselipinnan) koneistus; käytännössä välttämätön jos haluaa hyvän; ja aarporaus tuntuu kohtuuttoman kalliilta.....
("Joku" on joskus hakenut tussilla kohdan, mistä laakerikansia ahistaa(tussi lähtee pois), ja sitten hionut pois vesihiomapaperilla... ja viimmeistely todella ohuella hiomatahnalla, nokka-akseli paikoillaan... ja tämä on niitä remontteja, mitkä monta kertaa epäonnistuu, mutta k.o kone kävi ainakin 10 vuotta)