Viestiketju: Wago Jeepit
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 05.05.2019, 08:04
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Tilanteet ne vaan muuttuu.
Kaveri haluskin ostaa multa tuon Chevyn 305:n pois, niin meni tekniikkasuunnitelmat sen osalta jäihin.

No, onneksi oli tallin nurkassa tuo Mersun OM603 ja Häänrikiltä haettu 722.4.
Loota tosin päivittyy heti 722.3:ksi, kun sattui sellanen toimiva pariin sataan olemaan myynnissä.

Heivasin koneen toissailtana Wagon aisojen väliin:


Tilaa jää koneen ympärille ruhtinaallisesti. Vakiojousituksella alla ei tosin ole ylimääräistä tilaa. Murikka ja ohjausvarret on melko lähellä ja joustossa kolahtaisi varmasti.

Lootakin löysi paikkansa eilen, mutta tallissa alkoi olla tuota valkoista paskaa ihan liikaa ja selkä alkoi kastumaan, niin homma jäi vaiheeseen laatikon kannattimen osalta.

Etujousituksen suhteen päätös kierteisiin siirtymisestä alkoi nyt varmistua. Saapahan samalla laitettua akselin ihan mieleiseen paikkaan ja korkoon.
SOA olis tietysti ollu toinen vaihtoehto, mutta nyt saa akselin etupuolelle vähän lisätilaa. Eipähän töki jousenpäät kiviin ja kantoihin.

Takapäähän kierteet olikin jo aiemmin ajatuksena kun akseli vaihtuu, niin pääsee lähes samalla vaivalla hommasta. Uusi akseli olis joka tapauksessa vaatinut jousipetien siirron ja jousipakat olis pitäny irrotella rungosta ja laittaa uudella raudalla kiinni. Niiden takakiinnityskorvakkeet on ottaneet vähän korroosiota..

722.3 kytkeminen Jeepin T15:n kanssa yhteen on mietinnässä ja tulee toteutumaankin jollain tavalla. Lähinnä paketin pituus on enää epäselvä. Laitanko ne yhteen täyspitkänä, vai lyhennänkö T15 kytkinakselia 20senttiä ja teen siihen sovituksen kytkinkappaleelle..
Älyttömän pitkä(yli30cm) sovite laatikoiden välissä ei kiehdo yhtään, mutta olis se helppo tie, kun valmiit poorituset löytyis kytkinlevylle..
Kytkinakselin katkaisu ja kiilauran tekokaan ei niin älyttömiä ponnistuksia vaadi, mutta uusi kytkinkappale pitäis vetää akselille melko rajulla krympillä ja sen irrotus tarvittaessa voi olla aika nahkeaa. Tarve vois syntyä kytkinakselin laakerin poikiessa, tai muuten laatikon purkamistarpeen syntyessä.
Tuostakin ongelmasta tietysti pääsisi vaihtamalla seuraavan lootan vaan tilalle, mutta senkin kytkinakseli pitäis sitten modata.

Toisesta Jeepistä pitäis nyt käydä nyppäsemässä jakis ja loota irti, niin pääsisi niitäkin ihmettelemään. Saattavat vaatia ainakin öljynvaihdon, kun on seissyt pellonreunassa 10-20 vuotta. Kaikki lippulappuset mitä autosta löytyi, oli päivätty -90-luvulle..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten