Näytä yksittäinen viesti
  #28  
Vanha 25.04.2019, 09:18
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Perjantai

Lähdetään ajamaan tukiankylän kiertoa. Se lähtee niityn itälaidasta muutaman kilometrin päästä ja palaa melkein samana paikkaan missä ollaan mutta ojan toiselle puolelle.

Lassen pääsee taas ajelemaan.


Karavaani kulkee




Ensimmäisestä ojasta päästään hyvin yli mutta seuraavasta alkaa talkoot kun ylityksessä menee hodarin kuskinpuolen murros ja seuraavana vuorossa olevan arin defestä samassa paikkaa saman puolen murros.










Murros nro #1




Vetarin booritkin huonossa kunnossa





Jatketaan muutamalla autolla avaamaan reittiä.







Jäädään kuitenkin seuraavalla niitylle pitämään taukoa.






Jatketaan ohi ison kiven josta pääseekin jo ajamalla yli, liekö muokkautunut vai vain paremmat renkaat. No nyt siitä menee ajamalla jo useampikin auto,



Turhaa vinssillä varmistelua kun suskakin nousee ajamalla ylös.








Tulee sieltä perästä autoja


Edessä olevan mäen päällä tehdään ruokaa. Vuorossa pippuripihvi kermaperunoilla (mikroateria) ja jälkkäriksi lettuja (venäläisiä valmiita). Juhla aterian syy on syntymäpäiväni jota aika usein vietän venäjän metsissä.


Hiekkateiden risteys jossa olttiin yhdellä reissulla kylmässä leirissä.



Päästään alkupätkä läpi hiekkatielle ja kuikataan takaisin länteen kohti jatkopätkää. Lunta on niin paljon että jää jo suoralle tielle jumiin. Lunta on yli renkaiden korkeus. Tahkoa erästä uraa ykköspakilla niin kauan kuin pääsen Roopen perässä kunnes junttaa rajusti kiinni.






Naru katkeaa ja joutuu korjaamaan. Sitten pylpyrällä puusta kunnes kuuluu vieno napsaus ja apparipuolen rengas putoaa kun veto vapautuu. Kirousten kirous käy mielessä. Vinssaillaan pylpyrällä toiseen sunntaan ja veto parin metrein korkeudesta. Kun apparinpuoli nousee pintaan, Tapsa tutkii vaurioita. Kääntää napalukon toiseen asentoon ja taas vetää? Aika erikoista mutta muuta ei keksi kuin että jotenkin napalukko on päässyt kääntymään auki. Saadaan vinssattua bj irti ja seuravana oleva laalaa pääsee aika pienellä yli.


MakeO taas samanlaisella taistelulla yli kun lumi pakkautunut kovaksi valliksi.







Muut keksii paremman uran ohi ränni ja ajavat edessä olevalle aukealle ja reittiä eteenpäin. Edessä on lunta ja pari mäkeä joiden välissä olevasta ojasta joudutaan vinssailemaan ylös autoja. Paineilmaa karkaa jostain ja kompuraa huutaa tiuhaan. Vuotoa ei tahdo löytyä mutta onneksi murikoista se ei tule. Tutkin vedeneroitita ja lasken kosteutta pois. Ei meinaa vaan tiivistyä vaan jää hieman vuotamaan. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen vuoto joksi selvii hieman myöhemmin letkukela kontissa. Irroitan kelan ja vuoto lakkaa.

Edessäpäin koukataan tieuralta metsään, hdj istahtaa ekaan passiin ja kuskinpuolen murros paukahtaa. Auto saadaan onneksi vinssailtua lutakosta ylös ja jonkun kymmenen metrin päähän kuivalle remomonttii.



Lasse tekee hodarin kierron jotta muutama auto voi jatkaa reittiä. Ajan ahtaasta suzukin reiästä ja tuulilasin karmi lipeää puuta vasten, vinssauksessa pleissaus pettää ja vedetään Arin vinssillä pois. Yksisuuntainen pleissaus ei kestä ja seuraavaksi Jouni ohjeistaa tekemään kaksisuuntaisen pleissauksen.



HZJ murros #2





HZJ murros vaihtuu ja jatketaan mäen päälle jossa jäädään odottamaan loppuletkaa. Alkaa hämärtyä ja mäenpäältä on komea näkymä auringonlaskuun.







Kiemurrellaan alas mäeltä ja siitä on reilu kilometri niityn kulmaan lähelle edellistä leiriä. Ajelen Jannen perässä. 12ht savuttaa aika rajusti sinistä öljykäihää ja syöttöä on noiin paljon että mustaakin riittää. Välillä näkyvyys katoaa täysin ja joudun pitämään pasikuikan ennen kuin näen mitä edessä on.





Ihmettelen muutenkin bertan outoa etenemistä mutta jälkeenpäin selviää että lukot on kytkettävissä vain auton alta vasaralla joten koko pätkä on ajettu etu + takalukko päällä. No onneksi edessä on 30-boorinen lonkkarin supersetti. Täytyy hattua nostaa, itse käytän kääntyvyyden takia etulukkoa säästelleen ja ahtaissa paikoissa takanenkin kytketään pois.

Leiri pystytetään heti niityn kulmaan kun päästään metsästä pois.


Kuulen yöllä volvon pöppäämistä ja käyn samalla kusella. Kello on jotain 4. Ilkka on niityn reunassa mutta lähtee samoin tein takaisin mistä tulikin. Jälkeenpäin selviää että oli juuri hyppäämässä volvosta ulos möykkäämään muita hereille mutta sai Hämäläiseltä niin vihaisen soiton että oli pakko palata heti takaisin omaan leiriin. Muiden makuupussit oli ollut volvon kyydissä. Lisäksi pitkään vesipassiin oli tainut joku jäädä jumiin Ilen perässä.

Viimeksi muokannut mikjus : 25.04.2019 10:32
Vastaa lainaten