Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke
Oliskohan nyt sitten silleen että oma muisti pätkii sen supply toiminnon suhteen. Kyllä minäkin kuvittelin että se 7A:n edestä tuuttaa virtaa tuli sitä sitten lisää jostain muualta tai ei. Nyt ei pääse testaamaankaan kun ei ole ensimmäistäkään akkua minkä voisin tonne matkamobiiliin väliaikaisesti kelkkoa.
MPPT säätimeen kannattaa mun ymmärryksen mukaan ennemminkin nostaa jännitettä kuin virtaa -> paneelit sarjaan. Korotetulla jännitteellä hieman helpottuu se järjestelmän kaapelointi paneelelita säätimille kun ei tartte olla ranteen paksuiset letkut välissä.
Off grid meininkeihin se Victonin MultiPlus on edelleen oiva peli jos MPPT purkki on erikseen. Sille kun kelpaa sinne 230v päähän se sähköverkko tai aggregaatti / generaattori. Mallin mukaan määräytyy sitten kuinka suuri laturi ja invertteri siinä on. Minä en toki alan ammattilainen ole, mutta näin olen Victronin tuotelehtisistä ja manuaaleista käsittänyt että jos tarvitaan tollanen laturi + invertteri jossa yksi 230v sisääntulo, yksi akkupatteriston sisääntulo sekä yksi 230v siniaalto lähtö niin tuo sen hoitaa.
|
Itselle uutena havaintona oli, että nyt kun akut ja invertteri on vielä 12 volttisia, oli 2 kpl Victronin Smart 100/50 purnukkaa, se johon olin kytkenyt paneelit sarjaan ja lähes 80 volttia kävi kuumempana kuin rinnan paneelit kytketty. Sarjassa ainakin kahden paneelin ollessa kyseessä, esim lumipeite toisessa halvautti myös toisen. Ostin kolmannen purnukan ja näin touhu muuttui jo aika hyväksi.
Jos paneeleita on vaikka 20 samassa paikassa, silloin voi olla, että osa kannattaa kytkeä sarjaan. Nyt 9 paneelilla tilanne näyttää, että kolme kannattaa kytkeä rinnan omiin säätimiinsä. Yksi kokeilluista paneeleiden paikoista on ollut muita parempi ja aamuaurinko painotettu suuntaus. Voi olla, että vien sinne lisää paneeleita, mutta on myös kohtia, joihin ilta-aurinko tulee ylivertaisen hyvin.
Jännite pitäs muuttaa 24 volttiin, muttei taida tänä kesänä kustannussyistä onnistua, mutta 24 voltil nykyset lataussäätimet olis ihan asialliset.
Se Multiplus taitaa olla sellainen purnukka kuin tarkoitan. Veikkaan, että Multiplus 5000 ja neljä hyvää akkua, rupeais jo tiski- ja pyykkikoneet toimimaan, ilmalämpöpumppua, vaikka sähköauton lataus.
Toisel palstal itseä muistuteltiin, että kannattas keskittyä eka vesivaraajiin ja se on kyl siin mieles totta, että lämmin vesi kytkettynä pesukoneisiin olis aika fiksua jos veden lämmittää aurinkosähköllä.