Viestiketju: Varastettuja autoja?
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 02.04.2019, 16:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Hienoa! Nuuskiikohan noita edes tullikoirat, siellähän vois kuljettaa mitä vaan kokkelia ja mömmöjä.
Sanotaanko näin, että esim. Rotterdamissa skannataan (läpivalaistaan) vuosittain käsittääkseni joitain kymmeniä tuhansia kontteja niistä n.10 000 000 kappaleesta mitä sataman läpi kulkee. Pääosa skannauksista/ läpivalaisuista tehdään riskimaista tuleville lodjuille, ei kellään ole missään EU- maassa mahiksia tutkia EU:n vapaakauppa- alueen sisäistä liikennettä kovinkaan aktiivisesti.


Helsingissä Vuosaaressa tulli läpivalaisee kontteja, irtoperiä sekä ajoneuvoyhdistelmiä sen mitä pystyy kiinteällä laitteella, itsekin niitä sinne välillä rontannut satama- alueen sisältä läpivalaistavaksi muutamia päivässä silloin tällöin. Lisäksi tietääkseni on käytössä yksi kuorma-autoalustainen liikkuva laitteisto mitä käytetään Helsingin muissa satamissa. Riskiprofilointien mukaan tietyistä maista tiettyjä reittejä tulevat autot ja kontit pyritään tsekkaamaan tullin toimesta sen mitä pystytään, mutta siinäpä se melkein on.
Ihan yleisessä tiedossa oleva fakta se on, eikä tulli tai muutkaan viranomaiset edes yritä väittää että niin paljon tarkistettaisi kuin edes itse haluaisivat. Ei ole resursseja.


Yhden yksikön läpivalaisuun menee 5-15 minuuttia, Helsingin satamista kulkee vuosittain n.500 000 konttia ja 300 000 puoliperää/ yhdistelmää -> n. 800 000 tavaraliikenteen yksikköä vuodessa, tekee siis n. 2200 yksikköä vuorokaudessa jaettuna 365 vuorokaudelle. Vuorokauden liikenteen läpivalaisuun esim. 10 min. keskiarvolla menisi siis 22 000 minuuttia, eli n. 15 vuorokautta yhdellä laitteella tehtynä.
Sitten jos aletaan vielä tsekkaamaan papereita ja lasteja, niin siihen voi laskea sellaisen 15-30 minuuttia per yksikkö lisää kahden henkilön tekemänä.
Eli lisätään tuohon 15 vuorokauteen vaikkapa keskimäärin 20min. per yksikkö, tekee 44 000 minuuttia eli n. 31 vuorokautta kahden työntekijän voimin.

Toisin sanoen vuorokauden tavaraliikenteen täydelliseen valvontaan menisi n.45 vuorokautta. Jos vaikka otettaisi 10 porukaa ja 10 läpivalaisulaitteistoa, niin se tippuisi enää vajaaseen viiteen vuorokauteen per vuorokauden liikenne.


Nyt sitten tässä vaiheessa voidaan alkaa miettiä niitä realiteetteja, miksi keskitytään pääosin vain riskialueilta tulevaan ja niihin menevään liikenteeseen, ja tehdään lisäksi pistotarkastuksia mahdollisuuksien mukaan, ja päälle EU:n sisäisen valvonnan tekemien profilointien ja vinkkien mukaan. Muistetaan vielä, että poliisi ei toimi satama-alueella, vaan ainoastaan sen ulkopuolella. Poliisi antaa virka-apua tullille satama-alueen sisällä jos tulli sitä pyytää. Maan sisäisten rikosten tutkinnasta vastaa pääosin poliisi, tulli ja rajavartiolaitos keskittyy lähinnä raja-alueiden ja tullivalvottujen alueiden valvontaan.

Edit: Lisätään tuohon sitten vielä n. 11,5 miljoonaa linjaliikenteen matkustajaa, n.500 000 risteilyliikenteen matkustajaa, ja n.1,5 miljoonaa linjaliikenteen henkilö- ja pakettiautoa sekä linja-autoa, niin pääsee jyvälle pelkästään Helsingin sataman volyymeistä. Tuohon sitten vielä muut isot satamat mukaan, niin kukapa sitä liikennettä pystyy kovin tarkkaan valvomaan?
Kiinassa isoimmat konttisatamat käsittelee n. 30-35 miljoonaa konttia vuodessa per satama, eli n. 90 000- 95 000 konttia vuoroudessa - eli siis muutamassa päivässä sen mitä esim. Vuosaaren satama täällä vuodessa. Kertokaa miten sitä valvotaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2019 17:13
Vastaa lainaten