Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Siis hä? Eikö satamassa viran puolesta tarkisteta kuka ja mitä autoja rajan yli kuljetellaan tai lastataan laivaan? Paperit ym on kunnossa eikä rekkarin mukaan varastettu
Ei taida toiseen suuntaan onnistua jos tänne yrittää tuoda jotain.
|
Ainoa jota se kiinnostaa satama- alueella on Tulli, portin ulkopuolella lähinnä Poliisia. Jos ajoluvat puoliperälle, kontille, tms. tavaralle on kunnossa niin ei sataman portilla ole mitään mahdollisuuksia henkilökunnan asiaan puuttua - ei siellä viranomaiset portilla töissä ole, vaan ahtausfirman työntekijät ja siinä mennään sen mukaan mitä tietokone rekkarin tai muun tunnuksen mukaan kertoo. Ennakkoluvat tulee sähköisesti buukkareilta, asiakkaalta yms., ja se on se vaihe missä epäselvyyksiin voidaan vielä puuttua.
Onhan siellä toki sitten tietyissä paikoissa viranomaisetkin välissä, mutta ei portilla ole käytännössä tietoa siitä mitä tavaraa auton, perän tai kontin kyydissä on. Niihin kun ei ole minkäänlaista lupaa kajota, ja laivoista purkuvaiheessakin tsekataan että purettavien yksiköiden sinetit ja/ tai tir- vaijerit on kunnossa.
Tulevasta ja menevästä tavarasta varmaan reilusti alle edit: ei 10%, vaan arviolta max. muutama prosentti tsekataan tullin toimesta, eihän sellaisiin tarkistuksiin ole mitenkään resursseja, kun mietitään volyymeja ja tullin henkilökunnan määrää. EU- sisällä tavaralla on vapaa liikkuvuus, ja ylivoimaisesti suurin osa tavarasta tietysti kulkee edes- takaisin aikalailla vapaasti. Satama- alueet toki on ISPS alueita joissa kulku on rajoitettu, ja sisään- ja ulos pääsee vain ajoluvan ollessa voimassa.
Noi autot menee Afrikkaan Saksan, Belgian tai Hollannin satamien kautta, tästä maasta ne menee roro- laivoilla autonkuljetusautoilla lähinnä Traveen ja Rostockiin, sieltä edelleen eteenpäin breverhaveniin ja muutamaan muuhun satamaan.