Minullahan on juurikin tämä vanhempi akselimalli, kuten mainitsin että ei c-klipsuja ja laakeri kiinni vetarissa. Tässä versiossa käytetään nimenomaan kartiorullalaakeria joka, kuten sanoit, lukitaan akseliputkeen laikalla(ja siinä samassa nipussa myös akselin ulompi stefa).
Mutta sehän tässä juurikin ihmetytti että on kartiolaakerit ja ei mitään säätöä, semmoinen yhtälö on minusta perin kummallinen. Sehän tarkoittaa käytännossä sitä että akseli putkessa olevan upotuksen on oltava juuri oikean kokoinen verrattuna putkeen tulevaan laakeri/stefa nippuun. Jos laakeri/stefa nippu on liian korkea kartiolaakeri on liian kireällä jos taasen nippu on liian matala löytyy klappia. Tämähän tarkoitta käytännössä sitä että laakereiden/stefojen/akseliputkien valmistus toleranssien on täsmättävä juuri eikä melkein, mikäli mitään säätöä ei käytetä.
Vaan rupesin miettimään että olisikohan klappi kenties mahdollista syntyä siitä että en puhdistanut laikkaa jolla laakeri niputetaan putkeen, jos ko. laikaan on jäänyt esim. ruostetta ym. epäpuhtauksia pinnalle joka vastaa putken päähän, niin silloinhan on mahdollista että ne eivät osu juuri vanhoihin kulumiinsa vaan laikka jää hitusen ylemmäksi ja siten kartiolaakeriin jää klappia. Tosin millinkin klappi kuulostaa aika suurelta moisesta?
|