En tiedä liittyykö tämä oikeastaan mitenkään mihinkään
Mutta raapustelin paperille lyijykynän, kolmioviivaimen ja harpin voimin huvikseen eri variaatioita lehtijousille
* riipuke kohtisuorassa suhteessa jousen silmukoihin
* riipukkeen tilalle "slider box", niin että jousen pää liikkuu suoraan vaakatasossa suhteessa auton korilinjaan
* riipuke etuviistoon
* riipuke takaviistoon
Matin linkittämä hässäkkä käyttäytynee vähän kuten slider box, mikäli ymmärsin ja hahmotin homman oikein - jos vain nivelpisteet ja riipukkeiden pituudet on määritelty järkevästi/ oikein. Jousen pään liikerata ei silti varmaan ole ihan lineaarinen kuten slider boxilla.
Jousen kokonaispituus kaikissa kuvissa sama, riipukken pään liikerata harpilla piirretty.
CAD- ohjelmalla saisi tietysti tarkemman, mutta tuosta ehkä saa vähän ideaa siihen miten koko himmeli käyttäytyy eri jousituksen asennoissa.
Paperille piirtäen on luonnollisesti vain ns. karkea mukaelma, ja tuossa otetaan huomioon vain takajousituksen liike.
Tossa siis ehkä huomioitavaa ainakin siinä, että mikä milläkin setupilla on jousen päiden välisen linjan suhde korissa kiinteästi oleviin pisteisiin (ts. auton korin linja jousituksen eri asennoilla), eli kokonaiskorkeusero akselin ja korin välillä. Erot ei ole suuria ja tämä ei tosiaankaan nyt huomioi etujousitusta ollenkaan, yksinkertaistuksen vuoksi. Tuosta kuitenkin selvästi näkee selkeät erot - ja myös sen että riipuke etuviistoon asetettuna sisäänjoustossa voi loppua liikevara kesken.
Tapelkaa, mulla on kierrejouset ja nelilinkki..