Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 07.03.2019, 10:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Olisin sitä mieltä, että lumen kuskailu suurelta osin turhaa ja pitäisi huomioida paremmin suunnittelussa lumi.

Mieleen tulee vaikkapa, että parkkipaikalla on riittävä viemäröinti, jätetään iso lumikasa siihen sulamaan. Yhtä hyvin lumet voisi sulaa vaikka jonkinmoisessa puistossa, joka kesällä on virkistyskäytössä.
Toiminee jollain lailla väljässä pikkukaupungissa, mutta ei tiheän asutuksen keskellä. Tilanpuute - tai oikeastaan sen tilan hinta - on myös yksi aika oleellinen osa tätä kuviota. Ei oikein kannata varata kalliin tonttimaan alueelta tilaa ihan vain siksi, että pari kertaa vuosikymmenessä tulee vähän enemmän lunta, ja muuten satuinnaisesti vaihtelevia määriä. Aika perkeleen kallista hommaa olisi..


Lumien kasautumisesta taas esim. oman asuinalueen kaikki asuntokadut ja osin jopa kokooja- sekä pääkadut olleet ihan järjettömässä kunnossa, oli viikkokausia ennenkuin siivottiin kasat pois. Toinen ajokaista kokonaan tukossa ja jos välissä pysäköidyt autot niin et edes mahtunut väistämään vastaantulijoita mihinkään.

Isommilla kaduilla ja keskustassa olisi vielä hankalampaa. Muutaman kilsan päässä kotoa Vantaan puolella Tammistossa muuta pääkatu oli sellainen, että toisesta kaistasta puuttui huonon aurauksen takia kirjaimellisesti puolet. Siinä on sitten vaihtoehdot joko ajaa vain sitä yhtä kokonaista kaistaa (= ruuhkaa), tai koittaa mahtua puolelletoista kaistalle rinnakkain. Jos tulee kylkiosuma, niin maksajasta saa vähän tapella. Ensisijaisesti tietysti puolikkalla kaistalla ajanut, mutta miten kaupungin vastuu..

Risteyksissä sen kokoisia lumikasoja että piti autolla työntää keula käytännössä tielle ennenkuin näki onko jalnkulkijoita, tuleeko autoja.
Jalankulkijoiden, pyörätuoleilla tai lastenvaunuilla kulkevien olosuhteista kevyen liikenteen väylillä en edes viitsi mainita, oli sen verran surkeaa mennä.


Kyllä ne lumet pitää poistaa sieltä missä tarve vaatii, ei pelkkä auraus kasoihin riitä. Menee muuten ihan järjettömäksi niin autoilla kuin kevyenä liikenteenä kulku - ei vain hankalaa, vaan myös vaarallista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.03.2019 10:29