Näytä yksittäinen viesti
Vanha 01.03.2019, 00:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

-Matti- linkissä vanha syöttöpumppu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jess Näytä viesti
Tuolla ohjevihkosessa lukee, öljyntyhjennys proppu takana ja siellä puhutaan kalvoöljystä . Mikähän se oikea kohta , mistä tyhjennetään . Tuossa kyljessä olisi iso tulppa , olisiko se ? . Entä tuo kalvoöljy ? , onkohan tavallinen öljy ok sinne . Sitten jos se jousi hapertunut , pitääkö purkaa isosta , vai onko jonkun tulpan takana .
Vanhasta B moottorin pumpusta en löytänyt muuta kuvaa, mutta tuossa pari sukupolvea uudempi pumppu.

https://forum.ih8mud.com/threads/3b-...783013&slide=0

Tarkistappa, löytyykö siitä pumpusta tuo mittatikku!

Jos uudempi pumppu, niin allaoleva menee erillä lailla.

JOS on vanha pumppu, siis missä on omat öljyt, (uudemmissa moottoriöljy voitelee syöttöpumpun)
En muista, mistä öljyt lasketaan pois... mutta jos/kun on poistoproppu, niin se on aivan pumpun pohjalla, siis tuon siirto/käsipumpun alimpien ruuvien tasolla/alapuolella. (tuolla sivulla 35 kerrotaan, että pumpun takaosasta)

Minä vaihdoin öljyt imasemalla vanhat mittatikun reijästä alipaineella, nimenomaan lämpimäksi ajetusta moottorista.
Siihen mittatikun reikään ei sovi kovinkaan paksu putki; ja jos kone seisoo jonkin aikaa, niin vesi painuu pohjalle....

Jos et löydä vanhasta pumpusta tuota poistoproppua; niin käytä käsi/siirtopumppu irti; muistaakseni kiinni 3:lla 10mm kannalla olevalla pultilla/mutterilla; ensin pitää irroittaa nuo dsl- putket, olikohan noin 21mm avaimella. irroita kokonaan pois tuo suodattimelle menevä putki.

Kun siirtopumppu on irti, niin kokeile painaa sitä rullaa sormella; vetämällä ei tule ulos yhtään, ja ei painu kovin helposti sisään....

Ja sieltä pumpun pohjalta löytyy "huoltohistoria"; jos on pelkkää vettä, niin viimmeaikaiset pumpun huollot on jäänyt tekemättä; ja jos sieltä löytyy ruostetta magneetilla hakien, (aina on löytynyt noista -50 --70 luvun omilla öljyillä olevista pumpuista, mitä minä olen "rempannut") niin se rauta on poissa jostain....

Kalvoöljy:

Tuolla syöttöpumpun takapäässä on nahkainen kalvo, joka säätää syöttöä sen mukaan, paljonko "kaasuläpän" ylä- ja alapuolen välillä on paine-eroa.
Siis siis mitä enempi paineeroa, niin syöttöä vedetään pienemmälle jousta vasten.

Tuolle nahkakalvolle vois- (pitää ohjekirjan mukaan) antaa pari tippaa öljyä 10 tkm välein.
Onko pumpunpäällä, siis niiden imusarjaan (siis "kaasuläpälle") menevien muoviputkien vähellä "täyttäproppua"? jos ei;
-> helpointa on laittaa öljyä irroittamalla kaasuläpän ja ilmanputsarin välinen putki, ja tiputtaa siihen ilmanpaine- metallinippaan, missä on n.5mm reikä ylöspäin, öljyä muutama tippa.
-> mitä öljyä kalvolle? Hyvä kysymys nuo nahkakalvot on -70 luvun osia....
ja mitä öljyä k.o japanilainen 70 luvun moottoriöljy on nyt?
Minä laittaisin kaikkein halvinta 10w-30 mineraaliöljyä, jos semmoista löytyisi
Vastaa lainaten