Viestiketju: Hiluxi ja öljypohja
Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 26.02.2019, 01:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluauto Näytä viesti
Mitä olette käyttäneet öljypohjan ja lohkon välissä tiivistemassana joka kestää
https://www.biltema.fi/rakentaminen/...ava-2000017141

Hintaa 6,5 euroa, ja taisi sisältää suuttimen/nokan. Nokan voi teipata jesarilla... kestää

ja jos ei halua teipata nokkaa jesarilla:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/...kpl-2000031880

Tuo käyttökelpoisena säilyminen vaatii sen, että kun korkkaat tuubin, niin ennen kuin ruuvaat tuo "nokan" paikoilleen, niin paina massaa niin paljon ulos, että tiivistä kierteet tuolla silikonilla; ja sama homma noilla 0,15 euroa kpl maksavilla irtonokilla(tuo nokan korkki jämöttyy "pilalle" parissa viikossa, pitää vaihtaa uusi nokka....
Tuo "nokka" -patruuna silikonoitu liitos kestää melkein vuoden?

Minä olen tiivistänyt tuolla lähes kaikki öljytiivistykset reilun 20v aikana, ja kertaakaa ei ole porsinut "yleistä huonouttaan"

mm. Useamman LandCruiserin perät, koneet ja vaidelaatikot on kasattu jopa vanhoilla tiivistellä, siis jos niitä on alunperin, taikka sitten ilman; kuten esim. hdj-80 öljypohjat.

K.o "halpis tiiviste" ei sovellu vuotavan; täysinäisen bensa-, eikä dsl tankin pysyvään korjaamiseen, toki vuotaminen väheni...

Jos tuossa 2,5 litran 4 sylinterisessä 2L2 koneessa on sama tapa tiivistää öljypohja, kuin 4,2 litran 6 sylinterisessä 1HD-T koneessa; Niin ainakin nuo hodarin öljypohjat on pitäneet ilman tiivistettä, KUN:

Pintojen pitää olla puhtaita; Vaikka hodari on tuotu ajamalla remppaan (kiertokangenlaakerit/tarkistus taikka vaihto) niin muutaman tunnin kuluttua öljyä ei valu liikaa, että rasvanpoistajalla saa lohkon niin puhtaaksi, että tuo "Bilteman"-silikonin saa hierottua siihen; toki öljypohja on putsattu jo aikaisemmin, ja hierottu silikoni siihen, siis tuo silikonin hierominen sormella ilmaisee, onko pinta puhdas: jos silikoni ei tartu, öljyä on liikaa.
Silikonin hierominen poistaa viimmeiset öljyjäämät ... edellyttäen että silikonia hierotaan pintaan, ja EI tarttunut silikoni pyyhitään roskiin.

-> siis idea on se, että molemmat pinnat on hierottu silikonilla noin 0,02-0,1 mm paksuudella, ja öljy ei herkästi lähde imeytymään k.o silikoni pinnalle.
Toki esim. hodarin lohkossa muutama tunti ajon jälkeen, pitää öljyä siivota "jatkuvasti" paperilla, joka on imukykyinen....
Ja sitten se varsinainen tiivistekerros, hodarin peltisen öljypohjan paltteen päälle olen vetänyt noin 3mm vahvan "pötkön" , ja samantien siihen "nimelliseen momenttiin" kiristäen; toki 4-7? portaassa.
Ja en ole yleensä jälkikiristänyt, koska silikoni liimaa myös pultit, ja tuo "jämähtänyt silikonipötkö" on kiinni molemmissa tiivistettävissä pinnoissa.

Tuo "permatex" on pannassa, ostin sitä paikallisesta laakeri kaupasta, ja nimenomaan tuon vm. -81/-82 mitsubishi galantin 2,3 td laatikkoremontiin:
vaihdoin kytkinakselin laakerin, ja tiivistin tuon pohjapellin, kuten muutkin, tuolla...
Olikohan vuosi noin 1989? vai -90?

Tuo "permatex tuubin jämä" voi vielä löytyä seiltä latvavesiltä....
Vastaa lainaten