Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.
Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.
Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon.
Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.
-Matti- jo vastasi, että nykyjään saa aikaisemman sijaan olla enempi, siis 10% kokonaismassasta, siis jos kokonaismassa on 825kg, ja myös todellinen massa 825kg, niin silloin pitää koukulle tulla 75 kg ja akselille 750 kg (pystysuoraa kuormaa)
Onko joku jossain väittänyt että 750kg kärryllä tarttisi BE:tä tai B/96:tta?
Sorry, jos jäi käsitys, että SINÄ OLISIT VÄITTÄNYT, käytin topiikin aloittajana luovuutta, ja selvensin esim. 18.02.2019, 03:45 ajelia:n esittämää kommenttia.
No niinhän minä tuossa jo kirjoitin, ja niin se taisi olla tuolla Trafin opuksissakin.
C1E on minimi 825kg kärrylle kuorma-autopuolella.
Ei tarvitse, vaan riittää B/96. Yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä niin EI tarvitse BE:tä.
|
Tuo Minun silloisen AB->ABe kortti muutos vei aikaa tuon e suhteen noin 5 minuuttia; piti luukulla maksaa leimavero? ja kirjoittaa nimmari? ; nyt en muista, pitikö käydä uudelleen passikuvassa vai kelpasiko entiset... siis koko "operaatio" tapahtui sisätiloissa...
Kun olet noin hyvin perillä noissa b- kortilla vedettävistä kärryistä, ja niiden vetoautoista:
Tuo mainitsemasi B/96; mitä kaikkea etua siitä on verrattuna Be- korttiin?
Rehellisesti sanottuna "kuukkeloin-" molempia kortteja muutamia minuutteja, ja minulle jäi epäselväksi, esim. se, että pitääkö vetoauton omamassa olla suurempi kuin kärryn kokonaismassan ?
Siis tuolla B/96 kortilla on ainakin se etu verrattuna pelkkään B korttiin, että
kärryn kokonaispaino saa olla yli 750kg (vrt topiikin aloitus topiikki)
Molemmilla, siis B/96 kortilla ja pelkällä B kortilla saa vetää 3500 kg vetoautolla max. 750 kg kärryä. siis molemmissa yhdistelmissä max kokonaispaino on 4250 kg.
Be kortilla yhdistelmän kokonaispaino on 7000 kg. ja ainakin taannoin Be- kortilla sai vetää em. veturia raskaampaa käryä.
Taustaa:
Siis yksi tuttava omisti veneen, mitä piti kuskata trailerilla B kortilla:
Vene ja mahd. traileri painoi n. 1490kg, ja pienen "valinnan" jälkeen löytyi muistaakseni 1500 kg kokonaispainolla oleva traileri.
Ja sitten, auton vaihdon tultua ajankohtaiseksi, piti löytää uusi auto, jonka omamassa on vähintään em. 1500 kg ja kokonaismassa max 2000 kg