Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar
Hammasrattaisiin oikea reikä boorin vetoon.
Aika reilulla toleranssilla kiinanpoika tehnyt näitä valmiita aihioita.

|
Laskekaa/laskettakaa lujuuksia ja tuleeko karkaisu?
Aiemmassa kuvassa oli linkki, mistä hammaspuörät on tilattu;
https://www.mechanicdrive.com/buy-sp...-16-teeth.html
ja siellä oli mainittu materiaalina: C45
Pikaisesti kuuklasin, että tuota vois lämpökäsitellä? mutta jäi epäselväksi; varsinkin kun nuo pikaisesti haetut ohjeet oli C45 ja sen perässä oli vielä kirjain?
Tuo ensimmäinen pyörä on 16 hampainen, siis jakohalkaisija 64mm
Ja välipyörissä vielä vähemmän hampaita; siis ei vedä kovin monella hampaalla.
Ja jos laskee summittaisesti hetkellistä kuormitusta; niin ARVATAAN pyörään kohdistuva max. vääntömomentiksi vaikka 1000 kg/m. (yksi rengas "tarttuu" jonnekkin kivenkoloon....) Aivan yhtä "poikki tieteellisesti" pätevä olisi esim. 500 kg/m tai jopa 2000 kg/m?
siis vetoakselille tulee tuon välityksen ansiosta "vain" n. 700 kg/m?
ja kun jakohalkaisija on 64mm, siis säde 32mm, eli 0,032m.
ja kun tuo voima välittyy (teoriassa) tasan kahdelle eri hammasparille, niin yhtä hammaspyöräparia kohden em. mukaan on 350kg/m ja se jaettuna 0,032m tekee 11 000 kg voiman noille liukuville hampaan kosketuspinnoille.... (olisko 2-3 hammasta yhtä aikaisesti hammaskosketuksessa)
-> aika paljon piikkikuormitusta koneistetuille (kuvista näyttää aika karkealta tuo koneistus) hampaan pinnalle; varsinkin Jos hampaan pintaa ei ole karkaistu.
Tuon piikkikuormituksen laskeminen on todella vaikeaa, varsinkin sähkömiehelle. Minä olen arvioinut tuota sitä kautta; että minun bj-40 piikkikuormitus voisi olla koko koneen vääntö yhteen renkaaseen; 25 kg/m koneesta, ykkönen 5, jakis 2,85, ja perät 4,88 tekee: 25 kg/m kertaa 70 On 1700 kg/m.... tuntuu paljolta, mutta vedin pitävällä pinnalla taka-kardaanin kierteelle, siis siihen tuli "kierteiset juomut" kun hinasin yhtä HJ-60 kuopasta... (rasitus jakaantui molemmille takarenkaille, eturenkaat oli ilmassa...)
-> siksi käytin porttaalille tuota 1000 kg/m