Näytä yksittäinen viesti
  #1791  
Vanha 11.02.2019, 01:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Pumpun "opmitointi" meni perseelleen.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllähän noissa on ihan vakionakin tuollainen "vakiokierros" ominaisuus.
Ja korostuu tottakai kun syöttöä nostetaan.

ex. viritelty hodari teki ihan samaa. Jos lähdit risteyksestä reippaasti esim 1/2 kaasulla, pöläytti savupilven ennenkuin kierrokset nousi niin että turbo lähti ahtamaan. Automaatti kun pykälsi isompaa niin taas pölähti savupilvi vaikka kaasupoljin oli kokoajan täsmälleen samassa asennossa.

Isolla nestepäällä ja jyrkällä nokkalevyllä oleva pumppu reagoi ihan luonnostaan aika rajusti kierrosten vaihteluun kun kaasuvipu pidetään täsmälleen samassa kohtaa.

Toki sitä keskipakosäädintä voi muokata mutta siihen pitää olla jo vähän enemmän perehtynyt henkilö että osaa säätää sen juuri tiettyyn moottorimalliin sopivaksi ilman koeajoja.
Siis tuolla "optimoidulla" syöttöpumpulla ei kiihdy ainakaan paremmin, mitä tuolla ennen "optimointia", toki ei tihkase dieseliä, siis ei mennyt hukkaan.

En muista enää ulkoa, mikä säätö tuo jakopään koppaa vasten oleva ruuvi on, mutta se on pari milliä eri kohdassa, kuin alunperin/manuaaleissa on.

P.S juurikin tuo mekaaninen jakajapumppu on se, mihin nuo vanhat "gurut-" tekee taikojaan, ja tuo hodarin pumpun mekaniikka, tuolla vakio nestepäällä, antaa aika paljon mahdollisuuksia...
Aina ei voi onnistua...

p.s.s Noilla säädöillä on ajettu tuhansia kilometrejä, koska "tuli kiintiö täyteen tms," siis normiajot nyt audilla, aikaisemmin fordilla, aikaisemmin hodari kaikki kärryn vedot, nyt tuolla audin A3 katumaasturilla. toki hdj on ollut kokoajan liikennekäytössä, ja sehän on toyota, siis aina lähtee kun tarvitaan...
Vastaa lainaten