Näytä yksittäinen viesti
  #12  
Vanha 06.02.2019, 20:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

"
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Voitko väittää vastaan ettei tuollainen kapea ja korkea rengas ole nimenomaan talvirenkaana parempi?
215/85 vs. 315/70 Niin onhan tuo kapea ihan vitun paljon parempi ajaa lumessa ja uraisella jääpolanteella.
Olenko jossain väittänyt että kapeampi olisi pidoltaan talvella leveää huonompi? Ainoa mitä totesin karkeampien kumien paremmuudesta talvella on loskakelit.


Haluaisin toisaalta myös nähdä, kun full- size jenkkipickuppiin laitetaan 215/85 R16 rengas alle. Toimii ja kantaa varmasti hyvin Sopiva renkaan leveys riippuu monesta asiasta, ja riittävän isossa autossa täytyy käyttää leveämpää/ kantavuuudeltaan riittävää rengasta.

Se ei mulle oikein aukea miksi monilla on vaikea käsittää, että jos omista ajoista ylivoimaisesti suurin osa vuodesta ajetaan esim. sulalla tai kuivalla, niin miksi ihmeessä väen väkisin pitäisi survoa auton alle joku kapea talvikumi jolle on oikeaa tarvetta se 20-30 päivää vuodessa?
Onhan se nyt selvää jos suurin osa talviajosta olisi oikeissa talvisissa olosuhteissa niin on fiksua laittaa siihen käyttöön hyvin soveltuva talvirengas alle. Mutta esim. omaan kulkineeseen omaan käyttööni vaikkapa joku 235/85 R16 käyttörenkaaksi pyörimään näihin olosuhteisiin ympäri vuoden, tai edes talveksi. Hyi helvetti, ei kiitos missään nimessä Kapea ja korkea rengas on ihan karsea ajettava kuivalla.


Lainaus:
Ja kyllä. Minullakin orkkiskoko on tuota paljon leveämpi, mutta silti sanon että kapea rengas on ajettavuudeltaan paljon parempi.

Ihme vitun jeesustelua leveillä renkailla. Ne on aivan paskoja ajaa (uraherkkiä) vs. kapea rengas. Onhan ne hienon näköisiä ja kantaa pehmeällä (ei lumella) paremmin mutta ei niistä maantieajoon juuri ole jos vähänkään välittää autonsa ajettavuudesta.
Riippuu aika paljon autosta, ohjauksen geometriasta/ säädöistä, vanteen ET:stä, auton kokonaisleveydestä, renkaan ulko- ja sisänurkan reunan jyrkkyydestä, kyseisen kulman kuvion mallista yms. veteleekö vai ei, ja jos vetelee niin minkä verran.

Mulla on ollut viimeiset 12 vuotta alla vähintään 10.5" leveät renkaat, ja pääosin 12.50" leveät. Renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan mitta on noilla kumeilla ja vanteilla ollut n.190-197cm.
Kaikki kolme autoa on olleet vähemmän uraherkkiä kuin perus etuvetoiset henkilöautot, esim. tuo pikkukinneri millä tällä hetkellä veivaan työmatkat. Mun mielestä maastureitten alla leveät renkaat on olleet paljon paremmat kuin niiden orkkis kapeat, poikkeuksena tämänhetkiset Cooper STT:t, ne tykkää haukata uran reunaan kiinni ihan erilailla kuin yhdetkään aikaisemmista renkaista. En oikein tykkää ko. renkaista siksi.

Jos minulta kysytään, niin ihme jeesustelua täällä on taas kapeista renkaista.. Tosin eihän se minun vika ole jos auton ohjausgeometria tai alusta on niin paska, ettei se siedä leveiden renkaiden käyttöä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten