Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 25.01.2019, 22:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Autoilu on suomessa niin järetöntä, että saattaa mennä läpi?


Jos noista vanhoista "harrasteautoista" poistetaan vuosikatsastus, niin miten tienpäällä tarkastetaan esim. jarrut?
Riittääkö se, että ei aja pysäyttävää poliisihenkilöä nurin?
Entä esim nivelien ja pyöränlaakerien yms kunto? (riittääkö, että renkaat pysyy alla, ja auto tiellä, kun pysäyttävät?)
Ruostevaurioista ei kannata kommentoida mitään...

Uskon, että iso osa pitäisi autonsa kunnossa, mutta ongelmahan ei olekaan se, että osa pitää hyvää huolta; vaan se, että osa ei välitä paskaakaan.
Katsastusmiehet(henkilöt) on kuitenkin aika pitkälle koulutettuja tekniikan, ja nimenomaan ajoneuvotekniikan ammattilaisia, ja katselevat noita autoja kirjaimellisesti työkseen, ja heiltäkin jää joskus huomaamatta todella pahoja, ja vaarallisia vikoja.

Aikanaan kun olin enempi noiden vieraiden autojen kanssa tekemisissä, niin monta kertaa sen remontin aikataulun saneli joko
a) katsastuspäivämäärä tai
b) "vikalistan voimassaolo"

Ja siitä, paljonko tuo "katsastusvapaus-" helpottaa harrastajan elämää:
katsastus maksaa noin 40-70e, ja siinä käydään läpi Ammattilaisen toimesta auton teknillinen kunto, mitataa jarrutusvoimat yms.

Nykyään ei ole enää, ainakaan samassa mittakaavassa kuin -80 luvulla (itse aloitin tuon katsastuttamisen silloin) ns. vinkkarinvarsien tarkastusviikkoja..
siis silloin hylkääminen/katsastuksen keskeytys oli täysin mielivaltaista.
-> Tuo Ulkopuolisen tekemä tarkastus on sinänsä hyvä, että itse "sokeutuu-" monesti omaan kalustoonsa.
(esim. vapaaehtoisessa huviveneiden katsastuksessa löytyy paljon vikoja/puutteita, mitä omistaja ei ole huomannut/sisäistänyt)

Ja nuo O2 peräkärryt:

Nuo työntöjarrut on todellinen ongelma, käytettiimpä sitä kärryä päivittäin, taikka pari kertaa vuodessa:

Jarruvaijerit taikka vivustot jumii huomattavan herkästi, ja kun esim. telikärryssä toisen akselin jarrut jää laahaamaan, niin ne kuluu äkkiä loppuun.

Siis jarruvoimasta häviää puolet ehkä jopa 100 km matkalla.

Ja toinen ongelma on se, että kun toinen akseli on jarruton, niin toinen akseli jarruttaa normaalijarrutuksissa niin hyvin, että vetäjässä ei huomaa mitään!
vasta sitten huomaa, kun toinenkin akseli on niin kuluneilla jarruilla, että normaalijarrutuksessa tuntuu että kärry "työntää" kun vetopää pohjaa:
ja silloin kärry on käytännössä jarruton!
Siis hätätilanteessa jarrutusmatka kasvaa pahimmillaan ehkä 3 kertaiseksi?

Viimmeisen vuoden aikana olen vetänyt n. 5-10 eri jarrullista kärryä (katulaillisia kaikki) ja ei ole ollenkaan itsestään selvää, että aina kaikkien jarrut olisi ollut täysin uuden veroiset.
Tuo minun oma O1-luokan jarrullinen kärry on n. 10v vanha, ja jo viimme talvena kävi mielesä, että pitäskö jarruille tehdä jotain, maksimipainoilla (750kg) hodarin perässä ei suurta vaikutusta, mutta tuon 1300 kg "katumaasturin" perässä alkaa tuntua että "työntää".
Kesäkelillä ei varmaankaan enää jaksa jarruttaa kovinkaan paljoa, ei ole tullut testattua lukkojarrutuksella....
Ja käsijarru päällä tulee talvikelillä suttina perässä, ainakin keveällä kuormalla.
Toivon mukaan kukaan ei hoksaa tehdä vastavetona esitystä, että kopioidaan länsinaapurista.
Vastaa lainaten