Tässä topicissa on puhuttu aidasta ja aidanseipäästä sekä vähän portista :-).
Jossain nähnyt tälläisen jaon:
suihkutussuutin bensiini (vai onko vielä suoraruiskun suutin, jossa paine on yli 100bar)
ruiskutussuudin diesel
Diesel:
Vanhoja perinteisiä voi purkaa, putsata (myös ultraääni) ja testata "helposti".
Common-rail (CR) ja pumppusuutin (PD) ovatkin sitten jo hankalampi juttu (tai täysin mahdoton 99% korjaamoista), testaaminen voidaan tehdä autossa kiinni ollessa.
Bensiini:
K-Jetronic sitä voidaan testata aika helposti, mutta ultraääni pesu ei oikein hyvin onnistu (tulokset ovat vaihtelevia). Asnullakaan sitä ei pysty luotettavasti testaamaan.
L-Jetronic, Motronic, MM G5, ECCS, TCCS jne (perinteiset sähköiset suuttimet) voidaan luotettavasti testa vain testauslaitteessa (
http://www.asnu.com/). Samalla laitteella voidaan pestä myös suuttimet hyvällä tuloksella. Laitteen hinta oli muutama vuosi sitten alta 10000 €.
Suoraruiskujen GDI, FSI, CGI, JTS jne suuttimien pesu testaus on yhtä helppoa kuin CR suuttimissa (yhteispaineruiskutus).
j.h
Oulun tekussa on ASNU, kuin möys Alppilan autohuollossa.